في رثاء أرشيف القاهرة: التراث الفوتوغرافي ما بين النيوليبرالية وإعادة الإنتاج الرقمي

محاضرة لـ: د.لوسي ريزوفا
اللغة: الإنجليزية
المحاضرة: 4 يوليو/ تموز 2012 ، 7 م


تملك مصر تراثاً فوتوغرافياً ثرياً. ولا يرجع ذلك لتجذر الممارسات الفوتوغرافية المحلية منذ فجر الفوتوغرافيا فحسب، وإنما يرجع أيضاً لتسخير الصور الفوتوغرافية في عملية بناء السرديات القومية عبر القرن العشرين. وعلى الرغم من ذلك فإنه لا توجد مؤسسة وطنية تعمل على جمع الصور الفوتوغرافية والعناية بها. إذ يبدو وكأن كلاً من الدولة والمجتمع الأكاديمي وعموم الجمهور يتعاطى مع الصورة الفوتوغرافية بوصفها "صورة لشيء ما"، أو "معلومات بصرية" وليس بوصفها منتوج مجتمعي أو ثقافي. في الوقت ذاته فإن في القاهرة سوقاً نابضاً للصور الخاصة ضمن حركة التحف العالمية، تصبح فيه مادية الصورة الفوتوغرافية في صميم عملية تقييم سعرها. هل تمثل تلك المفارقة نتاج اختلاف ثقافي تاريخي؟ أم هل تصب تلك التفرقة - ما بين الفوتوغرافيا بوصفها صوراً والفوتوغرافيا بوصفها أغراضاً - في مصلحة أطراف ما؟ تستكشف المحاضرة دوافع تلك الأطراف وممارساتها، والمناهج المتّبعة لدى انقاذ هذا التراث ومن ثم تسعيره والمتاجرة به.

Mourning the Archive in Cairo: Photographic Heritage between Neoliberalism and Digital Reproduction

Lecture by: Lucie Ryzova
Language: English
Lecture: 4 July 2012, 7 pm


Egypt has a rich photographic history: not only local photographic practice took root since the beginning of photography, but photographs were also intensely mobilized in the construction of national narratives throughout the 20th century. Yet, there is no national institution that collects and cares for photographs. The state, the academic community and the general public seem to look at photographs mainly as "images of something," as “visual information,” rather than social and cultural objects. At the same time, Cairo is the site of a vibrant private market for photographs, part of the international flow of antiques, in which case the materiality of photographs is central to the process of assessing value. Does this paradox represent the product of a historically constituted cultural difference, or does this strategic ambiguity between photographs-as-images and photographs-as-objects serve the interest of specific actors? The talk examines the motives and practices of these actors, and the strategies they deploy in rescuing, valorizing and commercializing this heritage.