حرب الصورة
سلسلة محاضرات و فاعليات -
تقييم شروق حرب

۲ و ٥ و ١۲ و١٣ مارس/ آذار ۲٠١٣
المشاركون: شروق حرب، توماس كينان، ليا غوردون، مختار كوكش، أسونثيون مولينوس جوردو، توماس هارتويل، رينزو مارتينز وبسام مرتضى وأمل بين وسيمون حنى.

يُزعم أنّ صناعة "الأخبار" و"التصوير للأخبار" هي من أكبر صادرات الشرق الأوسط اليوم. ولّدت المنطقة خلال السنوات القليلة الماضية صورا للأمل والمقاومة تصاحبها صور للصراع والنزيف والدمار. تخيّلوا ما يلي: توم كروز يتسلّق برج خليفة في دبي في فيلم "ميشين إيمبوسيبيل،" إلى صورة الامرأة التي ترتدي الصدريّة الزرقاء وينهال عليها الشرطة بالضرب في ميدان التحرير، إلى صور آثار القصف والقنابل في حلب في سوريّا.

في حين تتغيّر التعليقات المصاحبة لهذه الصور، إلّا أنّ الظروف فيها تبدو متشابهة. تماثل صورة مظاهرة في شوارع القاهرة اليوم صورة مظاهرة في غزّة في ١٩٨٨. تذكّر صور الدمار في سوريّا اليوم بصور من العراق في ٢٠٠٣.

بالرغم من التكرار البصريّ، إلّا أنّ العديد من الأسئلة لا تزال تُثار. تُولّد صور الدمار برامج طوارئ وإغاثة، والتي بدورها تتحوّل إلى برامج تنمية قدرات وعمليات زرع الديمقراطيّة. قد يجادل البعض أنّ الصور تُخلق من أجل عدسة الكاميرا مقابل أنّها توثّق بواسطتها، والسؤال البسيط الذي يطرح نفسه، ما هو تأثير هذه الصور علينا؟ ما هو الاقتصاد الذي يُولّدها، وما هي النظم الاقتصاديّة التي تُولد عنها؟

مُستقية من مشاريع فنية وتجارب في الصحافة الفوتوغرافيّة، تلقي سلسلة المحاضرات وعروض الأفلام ولجان الحوار هذه نظرةً على الثقافة البصريّة الناتجة عن التحوّل في مجال الصحافة الفوتوغرافيّة وعلاقتها بأنظم اللمعونة.


لا بدّ من اللعب حسب القواعد ولكن الخسارة حادثة لا محالة – المعونة والتواطؤ
۲ مارس/ آذار۲٠١٣ ، ۷ م
مكتبة مركز الصورة المعاصرة
اللغة: الإنجليزية


عرض فيلم "الحلقة ٣: الاستمتاع بالفقر" لرينزو مارتينز، ٨٨ دقيقة

تجوّل رينزو مارتينز في أنحاء جمهوريّة الكونغو الديمقراطيّة لمدّة عامين، من عاصمتها كنشاسا وحتّى أعماقها. طاف، حاملا الكاميرا، عبرالمؤسسات التي تحارب الفقر في بلد يعيش حقبة ما بعد الحرب الأهليّة، فتوصّل للاستنتاج التالي: الفقر هنا باقٍ، ومحاربته هي بحد ذاتها صناعة ربحية، وبالكاد يستفيد الفقراء منها. على إثر ذلك، أطلق المخرج برنامجا تحريريّا بحيث يصبح سكّان الكونغو على وعي بمصدر رزقهم الأوّل وهو الفقر.

رينزو مارتينز فنان يعيش في بروكسيل. عُرض عمله بعنوان "الحلقة ٣: الاستمتاع بالفقر" في بينالي برلين السادس، وفي التيت مودرن في لندن، وفي سنتر بومبيدو في باريس. كما وتمّ توزيعه عبر قنوات التلفاز، وفي أقراص الفيديو DVD، وفي مهرجانات وثائقيّة. يعمل حاليّا على مشروع مؤسسة النشاطات الإنسانيّة وبرنامج الاستطباق (الجنتريفيكيشن) ومدّته خمس سنوات في الكونغو. عقدت المؤسسة ندوتها الافتتاحيّة في غابة الكونغو المطيريّة كجزء من بينالي برلين السابع، كما ولديها عروض قادمة في مركز واكر للفن، في مينيابوليس، ومتحف ستيديليك في أمستردام، ووايلز في بروكسيل.

استجابة – مختار كوكش وأسونثيون مولينوس جوردو

مختار كوكش قام بتصميم وإدارة وتنظيم معارض، وعمل مستشارا في ومع غاليريهات فنيّة، ومتاحف، ومنظّمات ومؤسسات لا ربحيّة في الولايات الأمريكيّة وأوروبا وأفريقيا والشرق الأوسط. شغل منصب مدير برامج في المكتب الإقليمي لمؤسسة فورد في القاهرة ما بين عاميّ ٢٠٠٤ و٢٠١٢ حيث عمل بشكل أساسيّ في تنمية واستدامة المساحات والشبكات الثقافيّة وبناها التحتيّة للخدمات.

أسونثيون مولينوس جوردو تستخدم الفتوغرافيا والفيديو والأعمال التركيبية والوسائط الأخرى في عملها لتستكشف الممارسات الثقافية في النطاق الحضري.مشروعاتها الأخير في مصر كانت "المتحف الزراعي العالمي" و "المطعم اللي مش مصري" في آرت اللوا ويمثلان كلاهما مجموعة من القضايا المعاصرة المتصلة بإنتاج الأغذية.


سألعب حسب قواعد لعبتك وسأعثر على أدوات غير أدواتك
٥ مارس/ آذار۲٠١٣
مكتبة مركز الصورة المعاصرة
اللغة: الإنجليزية مع ترجمة للعربية

قوانين اللعبة
توماس كينان
6:30 م

"القاعدة المعتمدة للصورة المناقضة للصحافة الفوتوغرافية هي: العمل بلا فلاش، و بلا عدسة الزوم للتكبير، و بلا قناع الغاز، وبلا ميزة تركيز العدسة الآلي، وبلا بطاقة تصريح الإعلام، وبلا الضغط لالتقاط الصورة الأمثل للعنف الدراميّ بأيّ ثمن."
-آلان سيكولا، بانتظار الغاز المسيل للدموع، ١٩٩٩

لم تعد الصحافة الفوتوغرافيّة كما كانت يوما. باتت موصوفة بأنّها استغلاليّة، ولا تمتّ للواقع، بل وحتّى ميّتة. في الواقع، أصبحت العلاقة ما بين الأخبار والصورة أقوى وأكثر شدّة...بالعديد من الأساليب الجديدة المتنوّعة، وضمن خيارات ومخاطر جديدة. قام توماس كينان، من خلال معرضين حديثين "المعونة والتحريض على الجريمة" (٢٠١١) و"ضدّ الصحافة الفوتوغرافيّة" (٢٠١٠-٢٠١١، مع كارلس غويرّا)، بدراسة تغيّرات الصحافة الفوتوغرافيّة، وكيف تمّ إعادة اختراعها تحت ضغط الظروف السياسيّة والاقتصاديّة والمفاهيميّة المعاصرة.

توماس كينان يدرّس النظريّة الأدبيّة وحقوق الإنسان في كليّة بارد حيث يدير مشروع حقوق الإنسان. هو مؤلّف "خرافات حول المسؤوليّة: انحرافات ومآزق في السياسة والأخلاق" (مطبعة جامعة ستانفورد، ١٩٩٧)، وشريك مع ويندي تشن في تحرير "ميديا جديدة، ميديا قديمة: للقراءة في التاريخ والنظريّة" (روتليدج، ٢٠٠٦). نشر حدثا، مع إيال وايتزمان، "جمجمة مينغيلي" (ستيرنبورغ، ٢٠١٢). عُرض معرض "ضد الصخافة الفوتوغرافيّة" والذي صممه قيّما بالاشتراك مع كارلس غويرّا في لا فيرّينا في برشلونة وفوام في أمستردام في ٢٠١٠-٢٠١١، كما عمل قيّما لمشروع "المعونة والتحريض على الجريمة"الذي عرض صورا فوتوغرافيّة من وكالة VII للصورة، في مهرجان زوم في كبيك في ٢٠١١.

من الغرائبيّ للعاديّ: ممارسات التصوير الفوتوغرافي الاستراتيجيّة في هاييتي
ليا غوردون
7:45 م
أصبحت هاييتي مستودعا لعدد من النماذج البصريّة التي يُعاد إنتاجها ونسخها وتشكيلها بشكل متناهي وباتت تخدم مصالح اقتصاديّة وجغرافيّة سياسيّة غربيّة متنوّعة.

لدى ليا غوردون خبرة في التصوير في هاييتي تتجاوز العشرين عاما. سبق عملها الحالي كفنانّة وقيّمة، عملها كمصوّرة فوتوغرافيّة في المجال التجاري لمنظّمات معونة عالميّة وفي الإعلام الغربيّ.

ستناقش غوردون الخطط البصريّة قيد التطوّر، والمتناقضة أحيانا، التي يتمّ توظيفها في تصوّر هاييتي وتحويلها إلى سلعة. كما ستتحدّث عن ممارستها الفنيّة المعاصرة في هاييتي والآليّات والاستراتيجيّات التي تتبنّاها في محاولتها تجنّب الأساطير البصريّة المتناولة عن هاييتي.

ليا غوردون فنانة وقيّمة أنتجت أعمالا تتناول الحدود في التصوير ما بين الفن، والأنثروبولوجيا، وما بعد الاستعماريّة، والتاريخ الشعبي. غوردون مديرة مشاركة ‪"لبينالي غيتو‪" في بورت-أو-برانس في هاييتي، كانت قيّمة للجناح الهاييتي في بينالي البندقيّة الـ ٥٤، وقيّمة مشاركة في "كوفو: هاييتي، تاريخ وفن،" في نوتينغهام كونتيمبوراري. عُرضت أعمالها من أفيلمها وصورها الفوتوغرافية عالميّا. صدر كتابها بعنوان "كانافال: فودو، سياسة، وثورة في شوارع هاييتي" في حزيران يونيو ٢٠١٠. غوردون مُحاضرة في جامعة بيدفوردشاير ويمثّلها غاليري رايفلميكر في لندن.


الصورة الوثائقيّة: تأمّل في وقائع مصريّة معاصرة
١۲ مارس/ آذار۲٠١٣ ، ۷ م
مكتبة مركز الصورة المعاصرة
اللغة: الإنجليزية/ العربية

المشاركون: بسام مرتضى وأمل بين وسيمون حنى .

تجمع هذه الجلسة معا مهنيين محليين وعالميين للتأمّل في الوضع الحالي للصورة الوثائقيّة المنتجة عن مصر.

بسام مرتضى مخرج أفلام ويعمل حاليا مدير تحرير لوحدة المالتي ميديا بالمصري اليوم.

أمل بين هي مصورة ومديرة تحرير وكالة الأنباء الفوتوغرافية الأوروبية للشرق الاوسط في القاهرة.

سيمون حنى مصور فيديو بجريدة الأهرام أون لاين .


محاضرة أدائيّة لشروق حرب استجابة لـ (السلطة الفلسطينية ١٩٩٨) لتوماس هارتويل
١٣ مارس/ آذار۲٠١٣ ، ۷ م
مكتبة مركز الصورة المعاصرة
اللغة: الإنجليزية/ العربية
هذا استعراض لأوّل سلسلة من الصور الفوتوغرافيّة عن السلطة الفلسطينيّة بتفويض من البنك الدولي في ١٩٩٨. في استجابتها لهذه الوثيقة التاريخيّة، تلقي حرب نظرة على تحوّل صورةالقضية الفلسطينية لأجهزة الدولة البصريّة.

Battles Of Images
Series of Lectures & Events Curated by Shuruq Harb

2, 5, 12 & 13 March 2013
Contributors include: Shuruq Harb, Thomas Keenan, Leah Gordon, Moukhar Kocache, Asunción Molinos Gordo, Thomas Hartwell, Renzo Martens, Bassam Mortada, Amel Pain and Simon Hanna.


"News" and "News Photography" are arguably one of the biggest exports of the Middle East today. In the last few years the region has generated images of hope and resistance as well as images of conflict, bloodshed and destruction. Picture the following: Tom Cruise climbing Burj Khalifa in Dubai for Mission Impossible; to the image of the woman in the blue bra being beaten up by the police in Tahrir Sqaure; to the aftermath of shelling and bombings in Halab, Syria.

While the captions accompanying the images change, the situations in these images often look the same. A protest image from the streets of Cairo today resembles a protest image of Gaza in 1988. Pictures of destruction in Syria today are reminiscent of pictures from Iraq in 2003.

Despite this visual repetition, numerous questions still arise. The image of destruction generates emergency and relief programs that then turn into capacity building and democratisation programs. Yet one might debate whether images are created for the camera rather than documented by it; and more simply, how are we affected by these representations? What is the economy that generates them, and what other kinds of economies are generated by them?

Drawing from specific projects and experiences in the field, this series of talks, screenings and discussions takes a look at the visual culture resulting from shifts in photojournalism towards systems of aid.


You have to play the game but you’re going to lose anyway - aid and complicity
2 March 2013, 7 pm
CIC Library
Language: English


Screening of Enjoy Poverty by Renzo Martens, 88 mins

For two years, Renzo Martens travelled around the Democratic Republic of the Congo, from the capital of Kinshasa to deep into the interior. Camera in hand, he roves through the poverty-fighting industry in the post-civil war country and arrives at a conclusion: poverty is there to stay, and fighting it is an industry from which the poor benefit very little. In response, the filmmaker launches a program of emancipation in which the DRC’s inhabitants are made aware of their primary resource: poverty.

Renzo Martens is an artist living in Brussels. His work Episode 3: Enjoy Poverty was exhibited at the 6th Berlin Biennale and screened at Tate Modern, London and Centre Pompidou, Paris. It was also distributed through television, DVD and on documentary festivals. Currently he works on the Institute for Human Activities and its five-year Gentrification Program in the Congo. The Institute held its opening seminar in the Congolese rainforest, as part of the 7th Berlin Biennial, and has upcoming presentations at the Walker Art Center, Minneapolis, the Stedelijk Museum Amsterdam and Wiels, Brussels.

Response - Moukhtar Kocache & Asunción Molinos Gordo

Moukhtar Kocache has curated, managed and organized exhibitions, and has consulted for and worked with art galleries, museums, not-for-profit organizations and foundations in the US, Europe, Africa and the Middle East. From 2004 to 2012 he was Program Officer at the Ford Foundation’s regional office in Cairo, where he worked mainly on the development and sustainability of arts and culture spaces, networks and service infrastructure.

Asunción Molinos Gordo employs photography, video, installation and other media in her work, to explore cultural practices within the rural sphere. Her recent projects have been World Agricultural Museum (WAM), and The Non-Egyptian Restaurant at Artellewa, both of which presented a range of contemporary issues on food production.


I will play by your rules and find other tools
5 March 2013
CIC Library
Language: English with Arabic translation

Rules of thumb
Thomas Keenan
6:30 pm
“The rule of thumb for this sort of anti-photojournalism: no flash, no telephoto zoom lens, no gas mask, no auto-focus, no press pass and no pressure to grab at all costs the one defining image of dramatic violence.”
- Allan Sekula, Waiting for Tear Gas, 1999

Photojournalism is not what it used to be. It has been declared exploitative, irrelevant, and even dead. In fact, the relation between news and images has only become stronger and more intense…in a variety of new ways, with new options and new risks. In two recent exhibitions, "Aid and abet" (2011) and "Antiphotojournalism" (2010-11, with Carles Guerra), Thomas Keenan has explored the ways photojournalism has mutated, resisted, and been reinvented under the pressure of contemporary political, economic, and conceptual conditions.

Thomas Keenan teaches literary theory and human rights at Bard College, where he directs the Human Rights Project. He is the author of Fables of Responsibility: Aberrations and Predicaments in Ethics and Politics (Stanford University Press, 1997) and co-editor, with Wendy Chun, of New Media, Old Media: A History and Theory Reader (Routledge, 2006). He recently published, with Eyal Weizman, Mengele’s Skull (Sternberg, 2012). The exhibition “Antiphotojournalism,” which he curated with Carles Guerra, was on display at La Virreina in Barcelona and FOAM in Amsterdam in 2010–11; he also curated “Aid and Abet,” a project featuring photographers from VII Photo Agency, for the Zoom festival in Quebec in 2011.

From the Exotic to the Prosaic: strategised photographic practice in Haiti
Leah Gordon
7:45 pm

Haiti has become a repository for a number of visual archetypes that are interminably replicated, produced and reproduced, and have become servants of a variety of Western economic and geopolitical agendas.

Leah Gordon has over twenty years experience of photography in Haiti. Previous to her current practice as an artist and curator, she worked as a commercial photographer for international aid agencies and the Western media.

Gordon will discuss the evolving, and sometimes contradictory, visual agendas deployed in envisioning and commodifying Haiti. She will discuss her contemporary practice in Haiti and the strategies and mechanisms she adopts to attempt to avoid and subvert the encoded visual mythologies of Haiti.

Leah Gordon is an artist and curator and has produced a body of work on the representational boundaries between art, anthropology, post-colonialism and folk history. Leah is the co-director of the Ghetto Biennale in Port-au-Prince, Haiti, was a curator for the Haitian Pavilion at the 54th Venice Biennale and was the co-curator of Kafou: Haiti, History & Art, at the Nottingham Contemporary. Gordon’s film and photographic work has been exhibited internationally. Her photography book 'Kanaval: Vodou, Politics and Revolution on the Streets of Haiti' was published in June 2010. Gordon is a senior lecturer at the University of Bedfordshire and is represented by Riflemaker Gallery, London.


The Documentary Image: Reflections on Contemporary Egyptian Realities
12 March 2013, 7 pm
CIC Library
Language: English/Arabic

Contributors: Bassam Mortada, Amel Pain & Simon Hanna.

This session brings together both local and international practitioners to reflect on the current status of documentary imagery produced about Egypt.

Bassam Mortada is a filmmaker and currently holds the position of Chief Editor of the Multi Media Unit at the "Masri Al Yum".

Amel Pain is a photographer and European Press Agency's Chief Editorial Operations-Middle East based in Cairo.

Simon Hanna is a videographer working for Ahram online.


Lecture performance by Shuruq Harb in response to Palestinian Authority 1998 by Thomas Hartwell
13 March 2013, 7 pm
CIC Library
Language: English/Arabic

A slide projection of the first ever photographic series on the Palestinian Authority commissioned by the World Bank in 1998. Harb’s visual response to this historical document looks at the formation of the visual apparatus of the state.