ورشة وسائل الطباعة البديلة
"تقنية Gum Bichromate للطباعة"

line_color

ورشة عمل لجورج عوده
اللغة: الإنجليزية (نوفر ترجمة إلى اللغة العربية)
المدة: يومان
المواعيد: ١ و ٢ يونيو ٥ – ٩ م
ورشة مجانية

آخر موعد للتقدم: ٢٧ مايو ٢٠١٥

تدور هذه الورشة التمهيدية حول تقنية Gum Bichromate للطباعة، والتي تعود للقرن التاسع عشر. وتتسم هذه التقنية بالحساسية تجاه الضوء، كما أنها تمزج بين الصمغ العربي وبيكرومات البوتاسيوم والألوان المائية. وخلال هذه الورشة سنستخدم النيجاتيف الرقمي للصور الفوتوغرافية، كما سنقوم بمزج مُسْتَحْلَبُ التصوير الفوتوغرافي، وإظهار وعرض الأفلام.

للمزيد من المعلومات عن وسائل الطباعة البديلة، أنقر هنا.

ملاحظة: يطلب من المشاركين بالورشة إحضار صور الرقمية أو مطبوعة، رسومات، أقمشة إلخ...

برجاء تحميل:
استمارة التقدم


للتقدم برجاء إرسال نماذج من أعمالك وإستمارة التقدم المملوئة إلى هذا العنوان البريدي .

جورج عوده:
يعمل عوده حالياً كأستاذ مساعد للتصوير الفوتوغرافي بجامعة فيرجينيا كومونولث بالدوحة، قطر. كما أنه أحد المديرين بمبادرة " مرتين " ببيروت، وتهدف لتوفير الأماكن اللازمة لدعم الابحاث. وقد حصل جورج على درجة البكالوريوس في الفنون في التصوير الزيتي من كلية الفنون بماسيشوتس (٢٠٠٤)، ودرجة الماجستير في الفنون في التصوير الفوتوغرافي من كلية الفنون بجامعة "ييل"، في ٢٠٠٩ . كما أنه قد حازعلى العديد من الجوائز، من بينها "درجة الزمالة في التصوير الفوتوغرافي للأشخاص من مؤسسة آرون سيسكيند" (٢٠١٢)،"ومسابقة عرض ونقد الأعمال الفنية للتصوير الفوتوغرافي بمتحف فيلادلفيا للفنون" (٢٠١٢)، بالإضافة إلى منحة "فولبرايت الدراسية الأمريكية لمصر" (٢٠١٢-٢٠١٣)، و"زمالة السفر بالإنجليزية اليس كيمبال" (٢٠٠٨)، وكذلك "منحة ريتشارد بينسون الدراسية للتميز في التصوير الفوتوغرافي" (٢٠٠٨). كما سيصبح عوده فناناً مقيماً في Light Work، بسيراكيوز بنيويورك، وذلك خلال ٢٠١٥.

وقد تم عرض أعمال عوده على مستوى العالم، بما في ذلك معرضه بعنوان “His Passing Cover” ، الذي يُعد ثالث معرض منفرد له. وقد أُفتتح هذا المعرض في ٢٠١٤، كجزء من بينالي "فوتوفيست" الدولي في هيوستون بتكساس.

Alternative Techniques Workshop
Gum Bichromate printing process

line_color

Workshop by George Awde
Language: English (Arabic translation will be available)
Duration: 2 Days
Schedule: 1 - 2 June 2015, 5 - 9 pm
Free Workshop

Deadline for applications 27 May 2015


This will be an introductory workshop in the Gum Bichromate printing process. Gum Bichromate is a 19th century light sensitive printing process which mixes gum Arabic, potassium bichomate, and watercolor. In this workshop we will be making digital negatives, mixing and coating emulsion, and exposing and developing images.

For more about the technique, click here.

Note: Participants are required to bring digital or printed photos, drawings, fabrics, etc…

Please download:
Application form


To apply please send samples of your work and the filled-in registration form to Hadeer Ahmed.

George Awde:
Awde currently an Assistant Professor of photography at Virginia Commonwealth University in Doha, Qatar and co-director of marra.tein, a residency and research initiative in Beirut. George received his BFA in painting from Massachusetts College of Art (2004) and his MFA in photography from Yale University’s School of Art (2009). His awards include the Aaron Siskind Foundation's Individual Photographer's Fellowship (2012), Philadelphia Museum of Art's Photography Portfolio Competition (2012), Fulbright US Scholar Grant to Egypt (2012-2013), Alice Kimball English Travel Fellowship (2009), and The Richard Benson Scholarship for Excellence in Photography (2008). In 2015 Awde will be an artist in residence at Light Work in Syracuse, New York.

Awde’s work has been exhibited internationally, including his third solo exhibition, His Passing Cover, which was exhibited in 2014 as part of the 15th FotoFest International Biennial in Houston, Texas.