ورش عمل «فوتو كايرو ٦»

 حلقة نقاش أدائي مع محمد عبد الكريم



حلقة نقاش مستوحاة من لعبة "Il Gioco del Loco"

تهدف حلقة النقاش الأدائي إلى تكوين مساحة للجدال في مواضيع متعلقة بالمجال العام والفن والمجتمع. لكي تتيح للمشاركين المواجهة الجماعية والتعاطي مع تساؤلات تخص سياق الممارسة الفنية ومسؤولية الفنان والمجال العام المحيط.

سوف يعمل المشاركون علي مدار يومين من النقاش والتفكير الجماعي علي تفكيك علاقة الفن بالمجال العام من منظور تعددي. وهذا من خلال محاولة فهم العلاقة الجدلية بين الفن والمجال العام/المحيط وأوجه تناوله داخل المجالات العامة، علي سبيل المثال داخل السياقات الأكاديمية، ومنصات التبادل المعرفي، أو الفن في الأماكن العامة -خارج قاعات المعارض-، والفن الذي يدعم المشاركة العامة والانتاج الجماعي .

تعقد حلقة النقاش الأدائي تلك في إطار مهرجان فوتوكايرو النسخة السادسة والذي سيطلق في فبراير ٢٠١٧. يستهدف النقاش جميع الفنانين والنشطاء في المجال الفني الذين يرغبون في نقاش أسئلة متعلقة بالفن والمجال العام ومجالات التبادل المعرفي.

تعقد الحلقة يومي الجمعة ٢ ديسمبر والسبت ٣ ديسمبر٢٠١٦ من ١١ صباحاً وحتى ٥ مساءٍ في مركز الصورة المعاصرة، ويديرها محمد عبد الكريم.

للتقديم، يرجى ملئ استمارة التقديم هنا: https://goo.gl/forms/SFdGVgOoHWUuQvJH3

آخر موعد لاستقبال الاستمارات هو ٢٥ نوفمبر ٢٠١٦.


عن محمد عبد الكريم:
محمد عبد الكريم من مواليد المنيا عام ١٩٨٣ ويعيش حالياً في القاهرة. حصل على شهادة البكالوريوس من كلية التربية الفنية، جامعة حلوان عام ٢٠٠٥ وأكمل برنامج "أشغال داخلية" في جمعية أشكال آلوان ببيروت عام ٢٠١١.

حصل عبد الكريم على شهادة الماجستير من مدرسة كانتون ڤاليه للفنون في سويسرا حيث بدأ إنتاج أعمال فنية تعتمد علي النصوص وترّكز علي العلاقة ما بين الفن و الإنتاج المعرفي. أخذت هذه الأعمال شكل عروض أدائية احياناً وصور متحركة أو عروض صوتية أو عروض تمزج ما بين هذه الأشكال المختلفة أحياناً آخرى. وكل ذلك في إطار البحث عن استراتيجيات لتفعيل مساهمة الجمهور في العمل الفني.

عرضت أعمال عبد الكريم في اماكن عدة من ضمنها: فوتوكايرو٥ في مركز الصورة المعاصرة (القاهرة، ٢٠١٢)، بينالى يوغيا ٧ في يوجياكارتا باندونيسيا (٢٠١٣)، توكيو وندرسييت في اليابان (٢٠١٢)، بينالي الشارقة (٢٠١٣)، آي آس آو إيي - { بحثاً عن اوروبا } المنظم من قبل دانيلا سواروسكس (٢٠١٣)، و do it بالعربي مع مؤسسة الشارقة للفنون بالتنظيم المشترك ما بين حور القاسمي من مؤسسة الشارقة للفنون وهانز أولريخ أوبريست (٢٠١٦)، ومؤخراً في "مانيفستا "١١ في كاباريه فولتير (٢٠١٦).

PhotoCairo6 Workshop Series

A performance + debate working group
with Mohamed Abdelkarim


A game inspired by Il Gioco del Loco

Through "a performance and debate", we will create a space to discuss concepts related to art, society and the public sphere. Participants will collectively challenge, debate and examine questions related to the context(s) of artistic practice and the responsibilities of the artist vis-a-vis her/his surrounding environment.

Passing by art in academic contexts, to art as part of knowledge exchange, art in public spaces (outside of conventional gallery walls) and models of artistic practices that emphasize public participation and collaborative production we will unpack the many ways through which a relationship between art and the public sphere could be conceived.

Over a period of two days, and from a multidisciplinary vantage point, we will think through the dialectical relationship between art and the public sphere, examining the many ways in which art becomes implicated in public spaces and public discourses.

This performance debate is part of PhotoCairo6, scheduled to open in February 2017. Artists, curators, individuals working within the arts and culture sector and others interested in discussions around art, the public sphere, society and knowledge exchange are welcome to apply.

This "performance + debate", inspired by Il Gioco del Loco, will take place on Friday December 2nd and Saturday December 3rd from 11 AM till 5 PM at CiC. It is run by Mohamed Abdelkarim (bio below)

To apply, please fill out the application form here: https://goo.gl/forms/SFdGVgOoHWUuQvJH3

Deadline: 25th November 2016


About Mohamed Abdelkarim
Mohamed Abdelkarim (born 1983 in El-Minya, Egypt) lives in Cairo. He completed his BA in Art Education in Cairo in 2005. And took part in the Ashkal Alwan Home Workspace Program 2011.

Abdelkarim wrote his Master of Arts in Public Spheres at ECAV "Ecole cantonale d'art du Valais", Switzerland, where he began producing textual works on the use of art and Knowledge, mainly in the form of performance, moving images, sound, and text at times a fusion of several of these, as well as the strategies in order to engage audience.

Among other places, his works have been included in PhotoCairo 5, Contemporary Image Collective, Cairo (2012); Biennale Jogja XII, Yogyakarta, Indonesia (2013); Tokyo Wonder Site, Japan (2012); Sharjah Biennial (2013); ISOE [In Search of Europe] curated by Daniela Swarowsky (2013); and Do it in Arabic by Sharjah Art Foundation Co-curated Hans Ulrich Obrist (2016) and recently at Manifesta 11 at Cabaret Voltaire (2016).