عرض فيلم ومناقشة مفتوحة
"فى انتظار العائد من الجبل"
مع بسام مرتضي ومحمد علي الدين

١٧ مايو ٢٠١٥، ٧ مساءاً

"فى انتظار العائد من الجبل"
(٣٤ق. وثائقي. باللغة العربية، مترجم للإنجليزية. ٢٠١٤)
إخراج: بسام مرتضى
منتج منفذ: شركة سي ميديا للانتاج الفني والوثائقي
المناقشة باللغة العربية

"في القرية الصغيرة الملاصقة للجبل بالمنيا، تنتظر الأم عودة ابنها الأكبر الذي يعمل، مثل كل شباب القرية، في المحاجر الجيرية أعلى الجبل، في الوقت الذي تخشى عليه من مصير ابنها الأصغر الذي فقد ذراعه تحت ماكينة فصل الأحجار. رحلة يوم طويل يبدأ قبل أن تظهر خيوط النهار الأولى، يصعد فيها العمال للجبل ليعملون في أكثر المهن خطورة، وسط محاولات زملائهم للتنظيم والاتحاد لإنقاذ أنفسهم من ماكينات القتل".

يعطى الغبار الأبيض للمحاجر صفة جمالية مرئية. كيف يتعامل الباحث/المصور مع واقع أليم يحدث فى مكان يغوى الكاميرا بالجمال التشكيلى؟ كيف مهدت الصور الفوتوغرافية التى جمعها المصور محمد على الدين للفيلم وكيف قدمت المكان/ موقع التصوير للمخرج السينمائى؟ هذه بعض المواضيع والأسئلة التي سيتم مناقشتها مع المخرج السينمائى بسام مرتضى والمصور الفوتوغرافى محمد على الدين عن تعاونهم في صناعة فيلم "فى إنتظار العائد من الجبل” وما يثيره الفيلم من اسئلة حول إشكاليات التصوير الفوتوغرافى والسينمائى وعلاقة المصور بموضوعه.

عن المخرج
بسام مرتضي
درس السينما المستقلة وتخرج من مدرسة السينما «جزويت القاهرة» في ٢٠٠٦، عمل كمساعد مخرج لعدد من الافلام التسجيلية والروائية القصيرة والمستقلة‫. أخرج فيلمه التسجيلى الأول «بيت حلوان» عام ٢٠٠٦ ، ثم اخرج عدد من الافلام التسجلية القصيرة التي اتسمت بتناولها لقضايا مجتمعية وحقوقية ،ومنها «أصوات نسائية» و «عدل وإنصاف» عام ٢٠٠٨، «بلا بدائل» عام ٢٠٠٩. عمل كمنتج فنى وميسر ومدرب لعدد من ورش صناعة الأفلام فني وأخرج تحقيقات استقصائية مصورة وشارك في تأسيس أول تليفزيون-إنترنت في مصر من خلال عمله في مؤسسة «المصري اليوم». في فبراير ٢٠١٥ أنجز فيلمه التسجيلي الجديد "في انتظار العائد من الجبل" ، عن رحلة عمال المحاجر بالمنيا ومعانتهم في ظل ظروف عمل قاسية، الفيلم من انتاج مشروع الأمم المتحدة الانمائي للعدالة الاجتماعية وشركة سي ميديا للانتاج الفني والوثائقي.

عن الباحث والمصور
محمد علي الدين
محمد على الدين مصور صحفي بدأ حياته العملية في ٢٠٠٦ كمحرر تحقيقات في عدد من الصحف والمواقع الإخبارية المصرية أبرزها "المصري اليوم" و"الشروق" و"البديل" و"ياهو مكتوب" ثم بدأ عمله كمصور صحفي حر منذ ٢٠٠٩، وتفرغ منذ ثلاث سنوات لإنتاج قصص مصورة ترصد التحولات في المجتمع المصري في ظل التغييرات السياسية الأخيرة. ومن أجل ذلك يتنقل بين المحافظات المصرية خاصة التى لا تلقى اهتماما من الاعلام المحلي بحثا عن قصص جديدة تروي قصة التغيير في مصر. يعمل حاليا كمدرب للتصوير الصحفي وفن القصة المصورة . وقد تدرب المصور لدى عدد من المؤسسات الدولية المتخصصة في مجال التصوير الصحفي مثل "ورلد برس فوتو" و"نور إيمدج" و"إليكندوي" وحصل في نهاية ٢٠١٣ على منحة "ورلد برس فوتو" لإنتاج قصة تعكس التغييرات في المجتمع المصري بعد الثورة، ثم فاز بمنحة "مانويل ريفيرا أورتيز" للتصوير الوثائقي في ٢٠١٤.

Screening and Discussion
Waiting for the Return from the Mountain
With Bassam Mortada & Mohamed Ali Eddin

17 May 2015, 7 pm


Waiting for the return from the mountain
(34 min. Documentary. Arabic, with English subtitles. 2014)
Director: Bassam Mortada
Executive Producer: C Media for Artistic & Documentary Productions
The talk will be in Arabic

Waiting for the Return from the Mountain is a film about the struggle for economic and social rights by quarry workers in El Menya, Egypt. Limestone quarries are the main economic activity in the region with a minimum of 25’000 adults and children working in this informally organized industry.
The film tells the story of 16 year old Baskaroun and his family as well as the efforts of local activists to organize and increase workers’ rights. Baskaroun and his brothers are all quarry workers. The reality of their working situation is harsh yet some of their struggles are successful and determination for change is very strong. The film focuses on documenting this reality and highlights the workers movement in the informal sector and the dynamics of self-organization.

The screening, presentation and discussion will address the contents of the film as well as questions around the representation of workers struggles in still and moving image documentary practices. Besides this, the evening will look into the process of collaboration between two artists working with different visual mediums: Mohamed Ali Eddin, photographer and researcher of the film and Bassam Mortada who directed the documentary. The screening and conversation comes as part of two evenings that discuss documentary practices and collaborations between photographers and filmmakers.

About the filmmakers:

Bassam Mortada graduated from the Jesuite film school in Cairo in 2006. He worked as an assistant director and finished his first documentary, Helwan’s House, in 2006 respectively. Since then, he directed a number of short documentaries and fiction films that address social and human rights issues: Female Voices and Justice and Fairness in 2008 as well as, Without Alternatives, in 2009. He also worked as an artistic director, facilitator and trainer for multiple filmmaking workshops and is one of the founders of the first online-TV in Egypt launched by the independant newspaper, AlMasry AlYoum. ,

Mohamed Ali Eddin is a freelance photojournalist who started his career as an investigative reporter in 2006. He worked for AlMasry AlYoum, ElBadeel, ElShorouk and Yahoo! Maktoob, as a freelance photojournalist. Some years ago he decided to focus more on the format of the photo essay documenting the change in Egyptian society. He attended visual storytelling workshops with Noor Images, Al-liquindoi workshops and World Press Photo. Ali Eddin won the WPPH grant for Reporting Change in 2013 and the Manuel Riveras Ortiz Foundation grant for documentary photography in 2014.