سلسلة الورشات الإبداعية
2011

line_color

التصوير والكولاج
تعقدها: لارا بلدي
أيام 9 و13 و16 أكتوبر/ تشرين الأول 2011

سوف تلقي هذه الورشة الضوء عن عمل الكولاج (فن لصق القصاصات) باستخدام الصور والفوتوغرافيا. وسوف تستكشف فكرة الجمع والأرشفة وتأويل الصور من خلال دراسة أعمال فناني الكولاج عبر تاريخ الفن. سوف تبني المحاضرات الثلاث جسوراً بين تلك الأفكار وبين الممارسات الفوتوغرافية المعاصرة، وسوف يقسم وقت المحاضرات ما بين النظرية والتطبيق العملي. سوف يغطي التطبيق العملي الاستعانة بتقنيات منخفضة، وصولاً إلى برامج الكمبيوتر مثل برنامج فوتوشوب

مطلوب من المشاركين في المحاضرة الأولى أن يحضروا ما لا يقل عن 15 صورة تتصل بأحد الموضوعات التالية: الثورة المصرية – المدينة الفاضلة – الخصوصية

لارا بلدي تتنوع إبداعات الفنانة المصرية اللبنانية لارا بلدي التي نشرت وعرضت حول العالم، ما بين التصوير الفوتوغرافي والفيديو والطباعة والتوليفات البصرية الرقمية والتجهيزات والإنشاءات المعمارية والمنسوجات وحتى العطور. لارا بلدى عضو في المؤسسة العربية للصورة منذ العام 1997 بوصفها مديرة تحرير المجلة وإقامة المعارض وإقامات الفنانين. تشغل منصب قيّمة ثقافية وفنية ومديرة البرنامج المجتمعي في راديو تحرير. حازت جائزة النيل الكبرى في بينالي القاهرة في العام 2008/2009.

line_color

تعزيز الواقع
يعقدها: طارق حفني
أيام 19 و24 و26 يوليو/ تموز 2011

إن التصوير في رأينا يمثل الواقع. وإن قرار معالجة الصورة لا يجب أن يكون خياراً سهلاً. كيف نتبنى ونبرر هذا القرار في إطار عملية إنتاج مشروعاً مصوراً؟ سوف تحاول الورشة أن تجيب هذا السؤال بطريق استكشاف التقنيات المتاحة لمعالجة الصورة بشكل إبداعي ومضاعفة قدرتها على التعبير.

سوف يطالب المشاركون خلال الورشة بإحضار صورهم للعمل على معالجتها مع المدرب. وسوف يعرض طارق حفني أعماله وبعض ممارسات فنانين آخرين ممن يعدّلون الصور من خلال أعمالهم الفنية.

طارق حفني مصور مصري يقيم بالقاهرة، حصل على بكالريوس التصوير في كلية الفنون الجميلة بجامعة حلوان في العام 2005. شارك بأعماله الزيتية ولفوتوغرافية في عدة معارض جماعية. يحاول في أعماله الحالية تطوير تقنية جديدة لفهم المدينة بطريق تحليل النسيج الحضري.

line_color

محاورات بالصور
يعقدها: محمد عبد الكريم
أيام 12 و17 و20 يوليو/ تموز 2011

كيف تشكل الصور شقاً من العلاقات الشخصية؟ كيف تطرح الصور أسئلة، وكيف تحجيب عنها؟ سوف يكلف المشاركون بطرح أسئلة وإجابتها وإضافة معلومات والاستجابة لها من خلال التقاط صور، ومن ثم قراءة صورهم كنتاج لعلاقة إنسانية، آخذين بعين الاعتبار وجهة نظر المصور الذي التقطها

خلال الورشة، سوف يعرض محمد عبد الكريم أعماله التي أنتجها من خلال "محاورات" مع فنانين آخرين من المنطقة. كما سوف يعرض ممارسات ‫مصورين آخرين متصلة بموضوع الورشة

محمد عبد الكريم فنان مقيم بالقاهرة، تخرج من كلية التربية الفنية الفن في العام 2005. حاز جائزة صالون الشباب في العام 2007 عن أحد أول أعماله. معرضه الدولي الأول كان في بينالي BJCM ببارى (إيطاليا) في العام 2008. شارك في نفس العام في الأكاديمية الصيفية بسالزبورغ. يهتم عبد الكريم بإنتاج أعمال في صورة إصدارات، وهو اهتمام نابع من ايمانه بقوة المطبوعات كوسيط معمّر ومتحرك. يعمل حالياً على خلق شبكة من الفنانين المهتمين بذات الوسيط من خلال دعمهم وترويجهم.

line_color

الصورة دي غلط؟
يعقدها: أسامة داود
أيام 3 و 10 و12 أبريل/ نيسان 2011

‫في الوقت الذي صار فيه التقاط الصور أمراً اعتيادياً، فإن الغالبية تمارس التصوير كرد فعل لمثيرٍ ما‫، بينما القليل يمارسه عن وعي. كل ذلك ليس له علاقة بمستوى الصورة الفوتوغرافية أو جودتها. ‫تهدف هذا الورشة التدريبية إلى محاولة إجابة السؤال البسيط: هل ما نفضّل تصويره هو ذاته ما نعد ماهرون في تصويره؟ صممت هذه الورشة لتستكشف قدراتنا البصرية والتحليلية، وتدفع كل الحدود التي قد تقف في سبيل الإبداع، مؤكدة على أن الرؤية في التصوير تسبق ضغطة الزر. سوف يتعلم المشاركون مهارة تجاوز ما هو "إعتيادي" والإستكشاف وفرص وجود احتمالات تفوقه إثارة. ‫مفيش صورة غلط.

‫الحصة الأولى: مطلوب من كل مشارك تقديم بورتفوليو (12 صورة علي الأكثر) يمثل ممارسته واهتماماته. سوف يقوم كل مشارك بتقديم أعماله وشرح مضمونها وسوف يعقب ذلك توزيع الفروض.

الحصة الثانية: جلسة نقدية لأعمال المشاركين يعقبها توزيع فروض جديدة، على أن يتم عرضها ومناقشتها في الحصة الأخيرة.

الحصة الثالثة: عرض لأعمال المشاركين ونقدها، ومناقشة. نأمل أن تكون الحصة الأخيرة هي البداية.

حصل أسامة داود علي الماجستير من معهد سان فرانسيسكو للفنون بكاليفورنيا، ونال زمالة قسم التصوير الفوتوغرافي كما حصل علي بكالريوس الفنون الجميلة في التصميم والطباعة من كلية الفنون الجميلة بالقاهرة. عمل مساعداً لمصورين ومخرجين في مصر والولايات المتحدة، كما أقام ورشات للتصوير في مصر والدنمارك بالإضافة لمشاركته في معارض عديدة في مصر وأوروبا وآسيا، متضمناً عروضاً فردية في جاليري تاون هاوس في العام 2005 وآرت اللوا في العام 2008. ‫شارك داود في العديد من ورش العمل والإقامات الفنية في مصر ونيبال والدنمارك وأثيبويا والولايات المتحدة. يعمل أسامة داود ويعيش في القاهرة.

line_color

الضوء
تعقدها: إكسينيا نيكوليسكايا
28 ابريل/ نيسان و5 و8 مايو/ أيار 2011

تعني كلمة الفوتوغرافيا الرسم بالضوء. تهدف الورشة إلى تعميق فهم الإضاءة كأداة ومحتوى للصورة. ستبدأ الورشة بتقنيات الإضاءة الأساسية وانتهاءً إلى استخدامها كأداة مفاهيميه في الصورة.

إكسينيا نيكوليسكايا مصورة محترفة منذ 1995، عرضت صورها في معارض متعددة وفي مقتنيات مرموقة. من المجلات التي نشرت لها: نيوز ويك، وجيو، كوزموبولتان، إللي. قامت نيكوليسكايا بتدريس التصوير الفوتوغرافي في الأكادمية الروسية للفنون الجميلة بجامعة سان بطرسبرج، وجامعة رتجيرز (نيويورك)، والجامعة الأمريكية بالقاهرة.

Creative Workshop Series
2011

line_color

Photography and Collage
Led by: Lara Baladi
Dates: 9, 13 & 16 Oct. 2011

The workshop will focus on making collages using photographs and images. It will explore notions of collecting, archiving / interpreting images, while looking at several artists works using the collage technique throughout history of art. The three sessions will connect these ideas to contemporary photography and will be divided between theory and practice.
The practice will range from using low tech tools to computer software such as photoshop.
The student is asked to bring to the first session, a minimum of 15 photographs related to one of the following subjects: Egyptian Revolution – Utopia – Privacy

Egyptian-Lebanese artist Lara Baladi’s creations – published and exhibited worldwide – range from photography, video, prints, digital visual montages, installations, architectural constructions, tapestries and even perfume. Baladi has been a member of the Arab Image Foundation since 1997, directing magazine editorials and curating exhibitions and artist residencies. Since 2011, she works as cultural/Artistic curator and outreach director for Radio Ta7rir. She was awarded with the first prize (Grand Nile Award) at the Cairo Biennale 2008/09.

line_color

Enhancing Reality
Led by: Tarek Hefny
Dates: 19, 24, 26 Jul. 2011

In our minds, photography represents reality. Deciding to modify a photograph should not be an easy choice. How do we embrace and justify this choice in the process of a photo-project production? The workshop will address these questions, also exploring the techniques we have to creatively work on a photograph and amplify its power of expression.

During the session, participants will be asked to bring their own pictures to work on and modify during the workshop together with the tutor. Tarek Hefny will show examples of his work as well as of other established artists who modify images as a part of their work.

Tarek Hefny is an Egyptian photographer based in Cairo. He got his bachelor degree in painting from the faculty of fine arts Helwan University 2005. He participated to several group exhibitions showing his paint and photographic work. In his current work, he tries to develop a new technique to understand the city through analyzing the urban textures

line_color

Conversations with Photographs
Led by: Mohamed Abdelkarim
Dates: 12, 17 &20 Jul. 2011

How are images part of interpersonal relations? How do images ask questions, and how do they provide answers? Selected participants will use photography as a way of asking and answering questions, providing and responding to information through taking pictures. They will be given assignments, and asked to read their images as the product of a human relation, taking into consideration the point of view of the photographer who shot them.

During the sessions, Abdelkarim will present his work as well as other artists’ practice relevant to the topic.

Cairo-based Egyptian artist, Mohamed Abdelkarim completed his undergraduate degree in Art Education in Cairo in 2005. He received a prize in the 2007 Youth Salon for one of his first animations. His first international exhibition was at the BJCM Biennale in Bari, Italy in 2008. In 2008 he participated in the Salzburg Summer Academy. He is interested in producing future works in the form of printed publications because of his interest in the durability and mobility of print. He currently seeks to promote and develop this theme by supporting a network of artists who are also interested in this mode of production.

line_color

The Wrong Picture?
Led by: Osama Dawod
Dates: 3, 10 & 12 Apr. 2011

Recently a lot of us practice taking pictures, many do it as an instinctive reaction, a few do consciously. That has absolutely nothing to do with the quality of the picture, or whether it is a good picture or not. What this workshop is really about is to answer this simple question: Is what we actually like to photograph reflects what we really are good at photographing? The workshop is designed to exercise the exploration of our watching and observing abilities. It pushes further all limitation one might have on the pass of creativity, stressing that “watching” is more important in photography than “clicking”. The participants will learn how to identify the “normal” and go beyond to discover other possibilities of what might be more interesting. There is no “Wrong Picture”.

1st Session: Participants are required to bring portfolio (max 12 photographs) representative of their practice and interest. There will be a presentation contextualizing relevant photographer's works. An assignment will be given.

2nd Session: Critique session on participants work and a second assignment will be given, to be presented and discussed in the last session.

3rd Session: Participants' work will be presented and critiqued. A discussion will take place. The last session will hopefully be the beginning.

Osama Dawod received his masters from the San Francisco Art Institute in California and he was the recipient of the Photography Department Fellowship, BFA in design and printmaking received from the Faculty of Fine Arts in Cairo. He worked as an assistant with photographers and filmmakers in Egypt and the United States as well as conducted photography workshops in Denmark and in Egypt. In addition to participating in various exhibitions in Egypt, Europe and Asia, including two solo shows at the Townhouse Gallery in 2005 and Artellewa 2008, Dawod participated in a number of workshops and residencies in Egypt, Nepal, Denmark, Ethiopia, and the United States. Dawod lives and works in Cairo.

line_color

Light
Led by: Xenia Nikolskaya
Dates: 28 April, 5 & 8 May 2011

Photography means 'writing with light'. This workshop aimed to better the participants’ understanding of light as both the key element but also a subject matter in itself. The workshop started from basic lighting technique, to using the idea of light as a conceptual aspect of the photograph.

Xenia Nikolskaya professional photographer since
1995, her photos have been exhibited in several solo shows and are held in prestigious collections (like Sveriges Allmänna Konstförening,
UBS bank, Bibliotheca Alexandrina Arts Centre). Her work has been commissioned by Newsweek, GEO, Cosmopolitan, ELLE, Hermitage State Museum. Nikolskaya taught
photography at the Russian Academy of Fine Arts and St. Petersburg State University, at Rutgers University (New York) as visiting professor and at AUC. At CIC, she teaches: Architecture and Interior Space Photography.