سلسلة الورشات الإبداعية
2012

line_color

الحافظ، قراءة
تعقدها: شروق حرب
2 – 6 ديسمبر/ كانون الأول، 7 - 10 م
باللغة العربية

تستكشف هذه الورشة التدريبية الفوتوغرافية عملية تداول الصور وترويجها في داخل حدود المدينة، بالتركيز على مدينة القاهرة كمثال. تتكون الورشة من محاضرات ومناقشات وتطبيقات ميدانية وزيارات في أنحاء القاهرة، وتخلق بيئة نقدية تتأمل الصورة السياسية والشعبية التي تلتقي بها أعيننا بشكل يومي.

شروق حرب فنانة تعيش وتعمل في مدينة رام الله، يتركز عملها على الكتابة والتصوير واخذ مفهوم "المدينة" خارج نطاق المواضيع التقليدية والتأطير المتعارف عليه. تعمل شروق حاليا على نشر طبعة محدودة من كتاب فني يتمحور موضوعه حول المدينة تحت عنوان صورة مدينة، 45 وجه، والذي يوثق صورا لوجوه وجدت على واجهات المحال التجارية في مدينة رام الله. المشروع هو ايضا محاولة لتتبع دورة توزيع تلك الصور من الانترنت وحتى لحظة تواجدها على واجهة العرض كجزء من تركيبة المدينة. شروق شاركت في تأسيس مشروع آرت تيريتوريز وهو موقع الكتروني يعني بالتبادل الفكري والنقدي بين الفنانين حول مواضيع تركز على الفن والثقافة البصرية في الشرق الاوسط والعالم العربي. عمل شروق المعنون ب كتاب التواقيع سيعرض في بينالي اسطنبول الثاني عشر (أن-تايتلد) في شهر سبتمبر/ أيلول القادم.

للتقدم برجاء إرسال بيانات المتقدمة/ة ونماذج من أعمال سابقة ورسالة توضح الغرض من المشاركة إلى هذا العنوان البريدي

line_color

الصورة دي غلط؟
يعقدها: أسامة داود
أيام 2 و5 و9 و12 و15 سبتمبر/ أيلول 2012، 6 م

‫في الوقت الذي صار فيه التقاط الصور أمراً اعتيادياً، فإن الغالبية تمارس التصوير كرد فعل لمثيرٍ ما‫، بينما القليل يمارسه عن وعي. كل ذلك ليس له علاقة بمستوى الصورة الفوتوغرافية أو جودتها. ‫تهدف هذا الورشة التدريبية إلى محاولة إجابة السؤال البسيط: هل ما نفضّل تصويره هو ذاته ما نعد ماهرون في تصويره؟ صممت هذه الورشة لتستكشف قدراتنا البصرية والتحليلية، وتدفع كل الحدود التي قد تقف في سبيل الإبداع، مؤكدة على أن الرؤية في التصوير تسبق ضغطة الزر. سوف يتعلم المشاركون مهارة تجاوز ما هو "إعتيادي" والإستكشاف وفرص وجود احتمالات تفوقه إثارة. ‫مفيش صورة غلط.

حصل أسامة داود علي الماجستير من معهد سان فرانسيسكو للفنون بكاليفورنيا، ونال زمالة قسم التصوير الفوتوغرافي كما حصل علي بكالريوس الفنون الجميلة في التصميم والطباعة من كلية الفنون الجميلة بالقاهرة. عمل مساعداً لمصورين ومخرجين في مصر والولايات المتحدة، كما أقام ورشات للتصوير في مصر والدنمارك بالإضافة لمشاركته في معارض عديدة في مصر وأوروبا وآسيا، متضمناً عروضاً فردية في جاليري تاون هاوس في العام 2005 وآرت اللوا في العام 2008. ‫شارك داود في العديد من ورش العمل والإقامات الفنية في مصر ونيبال والدنمارك وأثيبويا والولايات المتحدة. يعمل أسامة داود ويعيش في القاهرة.

line_color

بين يديك - من المشاهدة إلى الإبداع
يعقدها: روني كلوز
أيام: 27 و30 مايو/ أيار و3 و6 و7 يونية/ حزيران 2012

إن سهولة التصوير الفوتوغرافي سواء ما إذا التقطته كاميرا الهاتف المحمول أو أخرى فائقة التقنية، قد أدت إلى تماهي الخط الفاصل ما بين "المبدع" و"المتلقي"، الأمر الذي ينحو بنا إلى اكتشاف سبل جديدة للتعامل مع ذلك الفاصل. ما هي الفرص المتاحة لفناني ومصوري اليوم، في ظل عالم تنتشر فيه الصور بشكل فوري ويجري إعادة توفيقها على طول الخط؟ يسعى المصور روني كلوز في هذه الورشة التدريبية إلى اكتشاف "المتفرج الحر" والذي يشير إليه جاك رانسييه في كتابه الشهير. انطلاقاًَ من هذا الكتاب، سوف يتمكن المشاركون من هجر فكرة المتفرج السلبي، والأخذ في الاعتبار العديد من السبل الحيوية التي تصبح فيها صناعة الصورة جزءً من العلاقات الاجتماعية والسياسية اليومية.

تمتد الورشة لمدة خمسة محاضرات طول كل منها ثلاث ساعات، تناقش فيها المجموعة تلك الأفكار من خلال خبراتها اليومية وكيف تتوسط فيها الجرائد وتيارات الإنترنت والإعلام الاجتماعي الشعبي. يقوم المشاركون بتنفيذ تكليفات دورية، كما تتم معاونتهم في تطوير مشروعاتهم الخاصة.

روني كلوز مصور وصانع أفلام مقيم في القاهرة. عرضت أعماله بشكل موسّع في أرجاء أيرلندا والمملكة المتحدة وأوروبا وأمريكا الشمالية والشرق الأوسط. استقبلت أعماله في مهرجان كاسل للسينما الوثائقية والفيديو، وفي كل من آرتسواي وبكتشر ذس بالمملكة المتحدة، وفي صالة مؤسسة إليزابيث بنيويورك، وفي مهرجان القاهرة الرابع للفيديو بمعهد جوته القاهرة. كلوز عضو بجماعة "بي اتش: شبكة الأبحاث الفوتوغرافية" والمقامة في صالة المصور بلندن، حيث يسهم في مشروعه بحثي عنوانه "استخدام/ إعادة استخدام" والذي يبحث في دور التوفيق في التصوير الفوتوغرافي. حاز الدكتوراة في البحث الفوتوغرافي في العام 2011 في جامعة ويلز نيوبورت بالمملكة المتحدة.

line_color

صورة الحركة
تعقدها: دعاء علي
أيام 17 و22 و29 يناير/ كانون الثاني 2012

تقدّم الفنانة دعاء علي من خلال هذه الورشة المستويات الثلاث للعمل من خلال الصور المتحركة: التأطير والحركة والمونتاج، استناداً لشرح غيل ديليوز في كتابه: السينما 1 - صورة الحركة.

Creative Workshop Series
2012

line_color

The Keeper, a reader
Led by: Shuruk Harb
Workshop schedule: 2-6 Dec. 2012, 7 - 10 pm
Language: Arabic


This photography workshop explores the circulation and distribution of images within the city landscape, with a particular focus on Cairo city. Made up of lectures, discussions, field exercises and site visits around Cairo city, the workshop creates a critical environment that reflects on popular and political images that we encounter on a daily basis.

Shuruq Harb is based in Ramallah, Palestine. Working with text and photography, her work has taken the city as one of its main subject matters. She is currently working on a limited edition artist book with the working title A Portrait of a City-45 Faces, which documents portraits found on store fronts in Ramallah. The project also traces the circulation and distribution of images from the Internet and into the city landscape. She is the co-founder of ArtTerritories, an online platform for critical exchange on matters of art and visual culture in the Middle East and the Arab World. Her piece A Book of Signatures will be showing at Untitled (12th Istantbul Biennial) opening Sept. 2011.

To apply please send your details, work samples, and motivation letter to courses.

line_color

The Wrong Picture?
Led by: Osama Dawod
Workshop schedule: 2, 5, 9, 12 & 15 Sep. 2012, 6 pm


Recently a lot of us practice taking pictures, many do it as an instinctive reaction, a few do consciously. That has absolutely nothing to do with the quality of the picture, or whether it is a good picture or not. What this workshop is really about is to answer this simple question: Is what we actually like to photograph reflects what we really are good at photographing? The workshop is designed to exercise the exploration of our watching and observing abilities. It pushes further all limitation one might have on the pass of creativity, stressing that “watching” is more important in photography than “clicking”. The participants will learn how to identify the “normal” and go beyond to discover other possibilities of what might be more interesting. There is no “Wrong Picture”.

Osama Dawod received his masters from the San Francisco Art Institute in California and he was the recipient of the Photography Department Fellowship, BFA in design and printmaking received from the Faculty of Fine Arts in Cairo. He worked as an assistant with photographers and filmmakers in Egypt and the United States as well as conducted photography workshops in Denmark and in Egypt. In addition to participating in various exhibitions in Egypt, Europe and Asia, including two solo shows at the Townhouse Gallery in 2005 and Artellewa 2008, Dawod participated in a number of workshops and residencies in Egypt, Nepal, Denmark, Ethiopia, and the United States. Dawod lives and works in Cairo.

line_color

In Your Hands - From Viewing to Making
Led By: Ronnie Close
Workshop schedule: 27, 30 May & 3, 6, 7 June 2012

The accessibility of photography, whether on a mobile phone or on a high-end camera, implies that the line between 'creator' and 'audience' has been so far blurred that we need new ways of handling it. In a world where pictures spread instantly and are constantly reappropriated, what possibilities can this present for the artist or photographer? In this workshop, artist Ronnie Close will lead a group exploration of the 'emancipated spectator', in reference to Jacques Rancière's key text. By considering this book, participants can (rethink)the idea of the passive spectator and reconsider image-making as part of everyday social and political relations.

Over five sessions of three hours each, the group will discuss and develop photographic based works to explore these ideas through their experience of daily life and how it is mediated in newspapers, internet trends, and popular social media. Though the outcomes are open, the group will be given regular tasks and will be supported in creating a project.

Ronnie Close is a photographer and filmmaker based in Cairo. His work has been widely exhibited and published throughout Ireland, UK, Europe, North America and the Middle East. He has exhibited widely including at Kassel Documentary Film & Video Festival; ArtSway, UK; Picture This, UK; Elizabeth Foundation Gallery, New York; and the 4th Cairo Video Festival, Goethe Institute, Cairo. He is a member of ‘PH: Photographic Research Network’ based in the Photographer’s Gallery in London and is collaborating on a research project entitled ‘Use/ReUse’ looking at the role of appropriation in photography. He was awarded a PhD in Photographic Research in 2011 by the University of Wales Newport, UK.

line_color

The Image of Movement
Led by: Doa Aly
Dates: 17, 22, 29 Jan. 2012

In this workshop Doa Aly introduces the three levels at work in the moving image: Framing, movement, and Montage, as discussed in Gilles Deleuze’s Cinema 1-The Movement Image.