سلسلة الورشات الإبداعية
2013

line_color

ورشة إبداعية مجانية جديدة
  فكر واكتب: الفنون البصرية كمادة حرجة
يعقدها: إسماعيل فايد
تبدأ ٢٣ أبريل/ نيسان وحتى ١٩ مايو/ أيار 2013. الأحد والثلاثاء ٧-٩ م (8 جلسات)
باللغة الإنجليزية

آخر موعد للتقدم: 20 أبريل/ نيسان 2013


"إن الجمهور الذي يحاول الحياة بدون نقد فني، ويتصور أنه يعلم ما يريد، أو ما يروق له، إنما يعامل الفنون بوحشية ويفقد تاريخه الثقافي". نورثورب فراي

إن مهمة فهم والكتابة عن الفنون بنفس درجة أهمية مهمة إبداع الفنون نفسها. تهدف تلك الورشة لتقديم "القراءة" و"الرؤية" الأساسية لمناهج النقاد والكتاب وغيرهم من المهتمين في العمل بمجال الفنون البصرية ووسائطه المختلفة. هي ورشة مبنية على النقاش حيث سوف يتم استعراض بعض النصوص النقدية الهامة، واختيار مواد سمعية بصرية، وسوف يدعى المشاركين للانخراط في تلك الأفكار والمفاهيم. وتهدف الورشة بشكل أساسي لتطوير تعريف وظيفي للفنون البصرية وكيفية الكتابة عنها. وسيطلب من المشاركين كتابة نص نقدي حول مادة من اختيارهم كمطلب أساسي للمشاركة.

كذلك تهدف الورشة إلى إلقاء الضوء على معنى الفنون البصرية، وكيفية الكتابة عنها، وكيفية ممارسة المهارات الأساسية للأبحاث الفنية للكتاب، والنقاد، والصحفيين، وكذلك الفنانين.

إسماعيل فايد ناقد فني، وأديب، وكاتب مسرحي. حاصل على درجة البكالوريوس والماچيستير في العلوم السياسية (جامعة القاهرة، الجامعة الأمريكية في القاهرة)، لقد مكنت خلفية إسماعيل فايد في تاريخ الفنون إلى تاريخ الشرق الأوسـط، الفلسفة، وعلم النوع، وعلم الإنسان، والسياسة من العمل بين السطور، والقواعد للممارسات الفنية المعاصرة، فعمل فايد مع العديد من مصممي الرقصات والمؤديين (أدهم حافظ-مصر، ليليبيث كوينسا – الدنمارك) في معامل، ومشاريع إنتاجية، وعروض، وأنشطة بحثية، يكتب إسماعيل فايد نصوص أكاديمية، مدونات، عروض، ومحاضرات ڤيديو. قدمت عروضه في القاهرة وأمستردام، واسطنبول، وبروكسل، وبرلين، وقد نشرت نصوصه بعدد من اللغات. كما عمل كناقد مقيم لمهرجان الفنون في بلچيكا، وكمنسق معارض في سلسلة ترانس دانس في مصر، وناقد بمعمل الفنون ومدون المهرجان في مهرجان الترانزيت- البيت العالمي للفنون بألمانيا

إذا كنت مهتماً بالمشاركة في تلك الورشة، أرسل معلوماتك الشخصية (السن، الخلفية..) ونص قصير حول اهتماماتك إلى هذا العنوان البريدي

يقوم المركز البريطاني بدعم سخي لمشروع المكتبة الذي يديره مركز الصورة المعاصرة.

line_color

  الكاميرا كوسيلة للتفاعل الاجتماعي
تعقدها: أسونثيون مولينوس جوردو
4 و5 و11 و12 و18 مارس/ آذار 2013، 7 - 10 م
باللغة الإنجليزية

آخر موعد للتقدم: 27 فبراير / شباط 2013


إن وجود الكاميرا بيننا لا يمكن أن يكون حيادياً، فتصرفات البشر تختلف على نحو جذري، في حضور آلات التصوير الفوتوغرافية، أو الڤيديو، ولكن السؤال المطروح: كيف يمكننا أن نستكشف البعد الاجتماعي للكاميرا في ممارساتنا الفنية؟

تهدف هذه الدورة إلى استكشاف إمكانيات الكاميرا كمؤثر اجتماعي.

سوف نقوم في خلال الأيام الأربعة مدة ورشة العمل بتحليل التأثير الاجتماعي لوجود الكاميرا في عدد من الأطر المختلفة، مع الاهتمام بشكل خاص بالوضع في مصر.

ومن خلال عدد من المحاضرات، والتدريبات العملية، والنقاشات المفتوحة، سوف نطوّر فهماً أبعد للتصوير استناداً إلى مداخل متعددة تتضمن الفن، والأنثروبولوچي وعلم الاجتماع.

أسونثيون مولينوس جوردو تستخدم الفتوغرافيا والفيديو والأعمال التركيبية والوسائط الأخرى في عملها لتستكشف الممارسات الثقافية في النطاق الحضري. عرضت أعمال مولينوس على نطاق واسع في أسبانيا في مساحات فنية من ضمنها Herreriano و CAB و La Fabrica . في 2006 حصلت على ماجيستير في نظرية وممارسة الفن الحديث، وتدرس حاليا كورس في الأنثروبولوجيا الثقافية والإجتماعية. وحصلت على شهادة B.F.A من جامعة Universidad Complutense de Madrid في 2003. مشروعاتها الأخير في مصر كانت المتحف الزراعي العالمي (WAM) ،و المطعم اللي مش مصري في آرت اللوا. ويمثلان كلاهما مجموعة من القضايا المعاصرة المتصلة بإنتاج الأغذية.

للتقدم برجاء إرسال بيانات المتقدمة/ة ونماذج من أعمال سابقة ورسالة توضح الغرض من المشاركة إلى هذا العنوان البريدي

line_color

  أن تصبح...: تصوير مستقبلنا-
يعقدها جورج عودة
30 يناير/ كانون ثاني و3 و5 و6 شباط 2013، 6.30-9.30م
باللغة العربية

آخر موعد للتقدم: 25 يناير/ كانون الثاني 2013


تعد ورشة العمل هذه فرصة لنا كي نفكر في شباب مصر في تلك المرحلة بعينها في التاريخ. كان هناك نقاش حول التضخم السكاني، والانفجار الشبابي - ولكن ما الذي يعنيه ذلك بالنسبة لنا حينما نصارع من أجل تشكيل مستقبلنا في تلك الأوقات المتوترة؟ حينما تزداد الضائقة وألم الوجدان، كيف لنا أن نصوغ أنفسنا في قالب "الكبير العاقل"، صاحب المستقبل الناجح؟

إن الورشة تتخذ بلوغ سن الرشد كمسار رئيسي لما يمكن أن يعنيه أن تصبح راشداً، أن تصبح "كبيراً". سوف تُطرح أسئلة على المشاركين أن يتأملوا، وأن يتخيلوا ما يمكن أن يعكسه الوضع السياسي في حياتهم، ما يمكن أن تعكسه الرغبات المشتركة التي نشترك فيها جميعاً، على أجيالهم، وعلى أجيال المستقبل. إن طريقتنا في أن نتفقد ذلك كله، ونفكر فيه بصرياً، سوف تتيح لنا صورة "بورتريهاً" حميمية للقاهرة، بينما هي تنظر نحو ذلك المستقبل، وللآمال التي يحملها.

في خلال الجلستين الأولتين (من الجلسات الأربع لورشة العمل)، سوف يطرح چورچ عودة مصورين يعملون على قضايا للشباب والمستقبل، وأعمالهم، وكذلك كيف تتفاعل تلك القضايا مع أعماله الذاتية. ننتظر أن يبدأ المشاركون، أو أن يكملوا مشاريعهم البصرية أثناء ورشة العمل. وبينما قد تبدو المحادثات نظرية إلى حد ما، نأمل أن ينخرط المشاركون في الانعكاس الذاتي للعملية الإبداعية وعمل الصور مما قد يتيح مساحة للتفقد والتأمل. سوف تتضمن الجلستين الأخيرتين من مناقشات حول المشاريع، والتي تهدف إلى إعداد المشاركين للتفكير فيما بعد ورشة العمل، واستكمال تدريبهم العملي. سوف تكون الورشة باللغة العربية ولكن بلكنة لبنانية.

چورچ عودة هو مصور فوتوغرافي تركزت أعماله على الهوية الذكورية والمجتمعات في لبنان، وسوريا والولايات المتحدة الأمريكية. حصل چورچ عودة على درجة بكالوريوس الفنون الجميلة في الرسم من كلية ماساتشوسيتس للفنون في ٢٠٠٤، وعلى درجة الماچيستير في الفنون الجميلة من مدرسة الفنون بجامعة ييل عام٢٠٠٩.تعرض أعماله دولياً. عمل عودة مؤخراً كمصور فوتوغرافي وكتربوي ومدرب في الولايات المتحدة ولبنان، قبل وصوله إلى القاهرة للتدريس والبحث ضمن منحة الفولبرايت.

للتقدم برجاء إرسال بيانات المتقدمة/ة ونماذج من أعمال سابقة ورسالة توضح الغرض من المشاركة إلى هذا العنوان البريدي

line_color

تمرين في القراءة الجماعية
تعقدها: مروة أرسانيوس
17 و 20 و21 و22 يناير/ كانون الثاني، 7-10م
باللغة العربية

آخر موعد للتقدم: 14 يناير/ كانون الثاني 2013


تنطوي هذه الورشة التدريبية على إعادة قراءة جماعية لنسخ من مجلة الهلال تعود لفترة خمسينيات القرن الماضي، وذلك بصورة استرجاعية لا تخلو من الفضول والحس النقدي، فتلقي الضوء على موضوعات أو لحظات تاريخية معينة. يشترط في جميع المشاركين اهتمام واضح بالكتابة الثقافية باللغة العربية، وبالتاريخ وبالتصميم.

حصلت مروة أرسانيوس على الماچيستير في الفنون الجميلة من كلية ويمبلدون للفنون، جامعة الفنون بمدينة لندن عام ٢٠٠٧. أقامت مروة أرسانيوس معارض في كل من لندن، وبيروت، وأثينا، وأوكسفورد، ومانشيستر، ولشبونة، وسانتياجو في تشيللي، وروما، ودمشق، وبرلين، واسطنبول. وعرضت ڤيديوهاتها في العديد من المهرجانات والفعاليات بما في ذلك مهرجان ريو دي چانيرو للأفلام السينمائية ٢٠١٠، محل التدفق الإلكتروني (ذي إي فلاكس ستورفرونت) في نيويورك، وفي مركز بومبيدو في باريس. وحصلت على الجائزة الخاصة من مؤسسة بينتشوك لجيل المستقبل لعام ٢٠١٢، وترشحت مع ميرين أرسلنيوس لجائزة مقيم الرؤية المستقل كأعضاء مؤسسون لمنظمة الفنانين، والمساحات الفنية المسماة ٩٨ أسبوعا.

للتقدم برجاء إرسال بيانات المتقدمة/ة ونماذج من أعمال سابقة ورسالة توضح الغرض من المشاركة إلى هذا العنوان البريدي

Creative Workshop Series
2013

line_color

New Free Creative Workshop
“Think and Write: Visual Arts as a Critical Subject”
Led by Ismail Fayed
Schedule: 23 Apr - 19May 2013. Sundays & Tuesdays 7-9 pm (8 sessions)
Language: English

Deadline for applications 20 April 2013


"A public that tries to do without criticism, and asserts that it knows what it wants or likes, brutalizes the arts and loses its cultural memory". Northorp Frye

The task of understanding and writing about the arts is one that is as crucial as creating the artwork itself. This workshop aims at introducing essential 'reading' and 'seeing' methodologies to practitioners, writers, journalists and others who are interested in working with visual arts and its many mediums. It is a discussion-based workshop where participants will be introduced to key critical texts and selected audiovisual material and will be invited to critically engage with these ideas and concepts. The ultimate objective of the workshop is to develop a working definition of the visual arts and how to write about them. Participants will be required to produce a critical essay on a topic of their choice as fulfillment of participation.

This workshop aims at introducing an overview of what visual arts means, how to write about it and how to conduct basic artistic research about it for writers, critics, journalists as well as aspiring artists.

Ismail Fayed works as an arts critic, dramaturge and writer. With a BA and MA in Political Science (Cairo University and American University in Cairo), Ismail’s background in Arts History, Middle East History, Philosophy, Gender, Anthropology and Politics have enabled him to work in-between the lines and norms of contemporary artistic practices.Fayed has worked with several choreographers and performers (Adham Hafez (EG), Lilibith Cuenca (DK)) in laboratories, productions, performances and research contexts. He creates academic texts, Blogs, performances and Video-lectures. His works have been presented in Cairo, Amsterdam, Istanbul, Brussels, and Berlin and have been published in several languages. He was the Critic-In-Residence for the KunstenfestivaldesArts in Belgium, Co-Curator of “TransDance Series” in Egypt, Arts-Lab Critic and Festival’s Blogger for “In Transit Festival- HausDerKulturenDer Welt”- Germany.

If you are interested in joining this workshop, please send your details (age, background…) and a short text about your interests to this email.

This workshop is generously supported by the British Council as part of CIC’s Library project.

line_color

The Camera as tool for social interaction
Led by Asunción Molinos Gordo
Schedule: 4, 5, 11, 12 & 18 March 2013, 7-10pm
Language: English

Deadline for applications 27 Feb 2013


The presence of the camera is never neutral, people’s behaviour change dramatically in the presence of a photo or video camera, but how can we explore its social dimension in our art practice?

This course is intended to explore the potential of the camera as a social trigger.

During this four days workshop we will analyze the social impact of the camera’s presence in different contexts, with especial attention to Egypt.

Through a series of lectures, practical exercises and open discussions we will develop a further understanding of photography from a multidisciplinary approach brought up together from the fields of art, anthropology and sociology.

Asunción Molinos Gordo employs photography, video, installation and other media in her work, to explore cultural practices within the rural sphere. Molinos’ work has been shown widely in Spain, at venues including the Casa Encendida, Patio Herreriano, CAB and La Fábrica. In 2006, she received a Master in Contemporary Art Theory and Practice and is currently studying courses in Social and Cultural Anthropology. She obtained her B.F.A. from the Universidad Complutense de Madrid in 2003. Her recent projects have been World Agricultural Museum (WAM), and The Non-Egyptian Restaurant at Artellewa, both of which presented a range of contemporary issues on food production.

To apply please send your details, work samples, and motivation letter to this email.

line_color

be(coming): picturing our future
Led by George Awde
Schedule: 30 Jan, 3, 5, 6 Feb 2013, 7-10pm
Language: Arabic

Deadline for applications 25 Jan 2013


This workshop will be an opportunity for us to think of youth in Egypt at this particular moment in history. There has been much discussion of the demographic boom and the impending youth explosion – but what does this mean to us as we struggle to shape our futures in these uncertain times? When there is growing hardship and heartache how do we craft ourselves in the image of “proper” adults and achieve a meaningful future?

The workshop takes coming-of-age as a main trajectory of what it means to be(come) “adults”. The participants will be asked to consider, and to thoughtfully reflect on, their generation, the future generations, the state of politics in our lives, and the common desires that we all share. How we explore this visually will allow for an intimate portrait of Cairo - looking towards these futures and the hopes that they hold.

During the first two session (of this four day workshop), George Awde will present photographers working on issues of youth and future in their own work, as well as how these issues speak to his own work. Participants will be expected to start and/or continue a photographic project while in the workshop. While the conversations might be theoretic at points the hope is to intertwine a self-reflexivity into the process of image making that allows for a playful and imaginative space of exploration. The final two sessions will consist of conversations of the projects and are aimed at preparing the participants for thinking beyond the workshop and continuing their own practice. The workshops will be in Arabic, albeit, Lebanese dialect

George Awde is a photographer whose work has focused on masculine identity and communities particularly in Lebanon, Syria and the USA. George Awde received his BFA in Painting from Massachusetts College of Art in 2004 and his MFA in Photography from Yale University School of Art in 2009. His work is exhibited internationally. Awde recently worked as a photographer and an educator in the U.S. and Lebanon, before moving to Cairo to teach and research on a Fulbright Fellowship.

To apply please send your details, work samples, and motivation letter to this email.

line_color

Exercises in collective reading
Led by: Marwa Arsanios
Schedule: 17, 20, 21, 22 January, 7-10pm
Language: Arabic

Deadline for applications 14 Jan 2013



The workshop will involve a shared re-reading of copies of the magazine from the 1950s, with hindsight, curiosity and criticality, focusing on particular issues or historical moments. Workshop participants should have an established interest in Arabic cultural writing and history as well as design.

Marwa Arsanios earned a Master of Fine Arts from Wimbledon College of Art, University of the Arts, in London in 2007. She has exhibited in London, Beirut, Athens, Oxford, Manchester, Lisbon, Santiago de Chile, Rome, Damascus, Berlin, and Istanbul. Her videos have been screened in several festivals and events, including the Rio de Janeiro film festival in 2010, the e-flux storefront in New York, and the Centre Pompidou in Paris. She won the Special Prize at the Pinchuk Future Generation Art Prize 2012, was nominated for the Independent Vision Curator Award along with Mirene Arsanios, for theirwork as founding members of the artist organization and project space 98weeks.

To apply please send your details, work samples, and motivation letter to this email.