لقاءات

موعد لقاءات القادم: ٢٢ ديسمبر٢٠١٥، ١ – ٥ مساءاً
الضيف: جورج عوده

ايه هي لقاءات؟

لقاءات هي مساحة لتبادل الافكار والمعرفة والخبرات المتعلقة بممارسات الصورة المعاصرة. كل شهر بيستضيف مركز الصورة المعاصرة ضيف أو أكثر بيكونوا موجودين خلال فترة بعد الظهر وبيجتمعوا مع الفنانين الشباب لمناقشة عملهم.

موضوع النقاش مفتوح وبإمكان المشاركين عرض محافظهم الفنية وطرح الأسئلة العامة المتعلقة بالمشاريع تحت التنفيذ والتعليم والعمل في مجال الفنون والثقافة البصرية، والتصوير الفوتوغرافي والفيديو. ممكن يكون النقاش مغلق وخاص مع أحد الضيوف أو نقاش مفتوح مع المشاركين الآخرين على حسب رغبة المشترك وبالاتفاق مع الضيوف.

تُقام جلسات لقاءات بمكتبة مركز الصورة المعاصرة مما يتيح للمشاركين او الفنانين الرجوع للمادة المتاحة بالمكتبة سواء نصية أو بصرية وده بمساعدة أمين المكتبة اللى هيبقى متواجد فى وقت الجلسات.

كيفية الاشتراك:

برجاء إرسال الإسم وميعاد الحضور المتوقع على البريد الإلكترونى: h.ahmed@ciccairo.com التأكيد عن طريق التليفون : ١١٧٣٨١١٥ ٠١٠

ضيف لقاءات لهذا الشهر: جورج عوده .

جورج عوده ، يعمل عوده حالياً كأستاذ مساعد للتصوير الفوتوغرافي بجامعة فيرجينيا كومونولث بالدوحة، قطر. كما أنه أحد المديرين بمبادرة " مرتين " ببيروت، وتهدف لتوفير الأماكن اللازمة لدعم الابحاث. وقد حصل جورج على درجة البكالوريوس في الفنون في التصوير الزيتي من كلية الفنون بماسيشوتس (٢٠٠٤)، ودرجة الماجستير في الفنون في التصوير الفوتوغرافي من كلية الفنون بجامعة "ييل"، في ٢٠٠٩ . كما أنه قد حازعلى العديد من الجوائز، من بينها "درجة الزمالة في التصوير الفوتوغرافي للأشخاص من مؤسسة آرون سيسكيند" (٢٠١٢)،"ومسابقة عرض ونقد الأعمال الفنية للتصوير الفوتوغرافي بمتحف فيلادلفيا للفنون" (٢٠١٢)، بالإضافة إلى منحة "فولبرايت الدراسية الأمريكية لمصر" (٢٠١٢-٢٠١٣)، و"زمالة السفر بالإنجليزية اليس كيمبال" (٢٠٠٨)، وكذلك "منحة ريتشارد بينسون الدراسية للتميز في التصوير الفوتوغرافي" (٢٠٠٨). كما سيصبح عوده فناناً مقيماً في Light Work، بسيراكيوز بنيويورك، وذلك خلال ٢٠١٥.

وقد تم عرض أعمال عوده على مستوى العالم، بما في ذلك معرضه بعنوان “His Passing Cover” ، الذي يُعد ثالث معرض منفرد له. وقد أُفتتح هذا المعرض في ٢٠١٤، كجزء من بينالي "فوتوفيست" الدولي في هيوستون بتكساس.

line_color

الضيوف السابقون للقاءات :

راندا شعث ، تعمل راندا شعث كمصورة فوتوغرافية، كما عملت كمحررة مختصة بالصور الفوتوغرافية بجريدة الشروق اليومية في مصر، وذلك خلال الفترة من 2008 إلى أبريل 2014. وقد سبق لها العمل أيضاً كمصورة فوتوغرافية ومصممة جرافيك لكتب الأطفال، بالإضافة إلى عملها بالاهرام ويكلي خلال الفترة من 1994-2005، وعملت رندا كذلك في هيئة التحرير بمجلة "زوايا" للثقافة والفنون.

وقد حصلت على درجة البكالوريوس في دراسات الشرق الأوسط من الجامعة الأمريكية بالقاهرة عام 1986، ثم حصلت على درجة الماجستير من كلية الصحافة والإعلام بجامعة مينيسوتا في 1987.

وقد عُرضت أعمالها في مصر والخارج في العديد من المناسبات، كمنتدى الصور الفوتوغرافية بسويسرا، ومركز Witte de With (ويتي دي وذ) للفنون بهولندا، ومؤسسة Tapies (تابييس) ببرشلونة، وقاعة عرض Ifa (إيفا) بالمانيا ومهرجان Noorderlicht (نورديرلخت) للتصوير الفوتوغرافي بهولندا، ومؤسسة Aperture (أبريتور)، والمركز الدولي للتصوير الفوتوغرافي The International Center of Photographyبنيويورك. وقد مثلت راندا مصر في بينالي ساو باولو في 2006. كما نشرت ثلاثة إصدارات: وطني على مرمى حجر، 1988. مصر أم الدنيا، 1990. وتحت سماء واحدة، أسطح القاهرة 2003

وبالتعاون مع 7 مصورين فوتوغرافيين أخرين؛ أسست رندا "شوف"، وهي مجموعة مستقلة معنية بتوثيق القصص المصورة .

هبة خليفة فنانة تستخدم الوسائل المتعددة، ومصورة صحفية، ورسامة. حصلت على دبلوم في السينما والمسرح والديكور من كلية الفنون الجميلة بالقاهرة في عام ٢٠٠٠ ، وبعد تخرجها درست أيضا في المعهد العالي للنقد الفني. لم تكتفي خليفة بالأدوات الفنية وحدها وبدأت في إستخدام التصوير الفوتوغرافي كجزء أساسي من مشاريعها الفنية والإهتمام بتوثيق وتمثيل المرأة وقضايا النوع الاجتماعي.

تعمل هبة منذ عام ٢٠٠٨ بصحيفة الشروق اليومية كمصورة صحافية. وعلى الرغم من صغر المساحة المخصصة بوسائل الإعلام المصرية للقصص المصورة الطويلة كانت هبة قادرة على العمل على عدد من القصص المصورة حول الوقائع التي تواجهها المرأة في القاهرة أو مشاريع مستقلة بإستخدام الكولاج والرسم في أعمال عن الثورة المصرية. في عام ٢٠١٢، في سنتها الأولى كأم وخلال الثورة شعرت برغبة قوية في التعبير عما يدور حولها، واستخدمت التصوير المفاهيمي كأداة للحديث عن تجربتها كأم عازبة.

هبة خليفة هي أيضا عضوة مؤسسة في "شوف" وهي مجموعة من 8 مصورين صحفيين يستخدمون التصوير الفوتوغرافي كوسيلة للتعبير عن أفكار ومبادئ الحياة. وعلاوة على ذلك عملت مع الأطفال الذين يعانون من ظروف صعبة مثل أطفال الشوارع والأطفال المستخدمين في الأشغال الشاقة.

باسم يسري فنان تشكيلي مصري ومخرج مستقل. ولد في الجزائر ونشأ في القاهرة حيث يقيم ويعمل حالياً. حصل يسري على درجة البكالوريوس فى الرسم من كلية الفنون الجميلة، جامعة حلوان بالقاهرة في عام ٢٠٠٣، وعلى درجة الماجستير في التصوير والرسم والنحت من مدرسة تايلر للفنون - جامعة تمبل في فيلادلفيا عام ٢٠٠٩.

حصل يسري على منحة فولبرايت للفن في عام ٢٠٠٦، ومنحة آفاق اكسبرس في عام ٢٠١٢. وبالإضافة إلى ذلك حاز على عدة فرص للاقامة الفنية من عدة مؤسسات مثل جامعة ولاية كنساس في عام ٢٠١١، ومعهد كالا للفنون في بيركلي، كاليفورنيا في عام ٢٠١٠، ومركز ستوديو فيرمونت، الولايات المتحدة الأمريكية في عام ٢٠١٣.

منذ عام ٢٠٠٠، تم عرض أعمال يسري في العديد من المعارض الجماعية في مصر والعالم العربي والولايات المتحدة الامريكية وأوروبا. بالإضافة إلى ذلك، كان لديه ستة معارض منفردة بين مصر والولايات المتحدة الأمريكية حتى الآن. بعض من أبرز الأماكن التى عرضت فيها اعماله هي: المتحف العربي للفن الحديث في الدوحة - قطر، مؤسسة العالم العربي بباريس - فرنسا، ومتحف الدولة للفن المصري بميونخ- ألمانيا، (IVAM) معهد فالنسيا للفن الحديث بفالنسيا - إسبانيا.

ديفيد ديجنر هو مصور صحفى ومحرر فوتوغرافى يحاول الربط بين مجتمع التصوير الدولى والمحلى. يقسم ديجنر وقته بين مشاريعه الخاصة والمهمات التى تكلفه بها المنشورات المعروفة وكذلك متابعة وتوجيه مصورين آخرين من خلال موقع بانوراما مدى مصر الذى يحرره.

علية حمزة هي منسقة فنية، وكاتبة، والمؤسسة والمديرة لجاليري جيبسام. وهو معرض فنّي دولي بالقاهرة تأسس في عام ٢٠١٣، وهو يهتم بإنتاج ونشر الممارسات الفنية المعاصرة.

يعمل روجيه أنيس صحفي بجريدة الشروق منذ عام ٢٠١٠، في هذه الفترة كان لأنيس دوراً في تغطية الأحداث التي تبعت ثورة ٢٥ يناير ٢٠١١. وبجانب التصوير الصحفي، شارك روجيه في العديد من المعارض داخل وخارج مصر حيث نال عدة جوائز. وهو الآن يدرس التصوير الصحفي بالمدرسة الدنماركية للإعلام والصحافة - بالدنمارك.

ياسر علوان هو مصور عراقى/أمريكى مقيم بالقاهرة منذ ما يقرب من ٢٠ عاماً وهو يُدرس حالياً بالجامعة الألمانية بالقاهرة. يُساهم علوان بانتظام بمقالات فى مختلف المطبوعات الورقية والرقمية بالإضافة إلى تأليف كتابان عن تاريخ التصوير الفوتوغرافى.

مها مأمون هى فنانة مصرية تقيم وتعمل في القاهرة. تتناول اعمالها شكل ووظيفة وطرق تداول الصور الثقافية المرئى منها والأدبى. كما تقوم مأمون بمشاريع مشتركة فيما يخص النشر المستقل وتنظيم المعارض. هى أيضاً عضو مؤسس بمجلس أمناء مركز الصورة المعاصرة. مركز الصورة هو مبادرة فنية مستقلة تأسست في القاهرة في العام ٢٠٠٤.

Encounters

Next Encounters: 22 December 2015, 1 - 5 pm
Guest: George Awde


What’s Encounters?

Encounters is a space for the exchange of thought, knowledge and experience on contemporary image practices. Each month, CIC invites one or more guests to be present for an afternoon and meet with younger artists to discuss their work.

The subject of the discussions is open to include all relevant topics from reviewing works and portfolios, discussing projects in progress or general questions related to the fields of contemporary art, photography or video. The discussion can be private between a participant and the reviewer or in groups.

Encounters takes place at CIC’s library which allows for text material and visual references to be brought into the conversation. Our librarian is happy to help interested participant or reviewers to find materials.

How to participate:

Please send your name and the expected time of your arrival to: h.ahmed@ciccairo.com and confirm by phone: +2 (010) 11 738 115.

Encounters’ guests for this month is George Awde.

George Awde currently an Assistant Professor of photography at Virginia Commonwealth University in Doha, Qatar and co-director of marra.tein, a residency and research initiative in Beirut. George received his BFA in painting from Massachusetts College of Art (2004) and his MFA in photography from Yale University’s School of Art (2009). His awards include the Aaron Siskind Foundation's Individual Photographer's Fellowship (2012), Philadelphia Museum of Art's Photography Portfolio Competition (2012), Fulbright US Scholar Grant to Egypt (2012-2013), Alice Kimball English Travel Fellowship (2009), and The Richard Benson Scholarship for Excellence in Photography (2008). In 2015 Awde will be an artist in residence at Light Work in Syracuse, New York.

Awde’s work has been exhibited internationally, including his third solo exhibition, His Passing Cover, which was exhibited in 2014 as part of the 15th FotoFest International Biennial in Houston, Texas.

line_color

Previous Encounters Guests:

Randa Shaath is a Photographer. She was the Photo editor of Al Shorouk daily newspaper in Egypt from 2008 till April 2014. She has worked as a photographer and graphic designer for children’s books, photographer for Al-Ahram Weekly from 1994-2005 and served on the editorial board of Zawaya an arts and culture magazine.

She received her BA from the American University in Cairo in Middle Eastern Studies in 1986, and her MA from the University of Minnesota, School of Journalism and Mass Communication in 1987.

Her works exhibited in Egypt and abroad ; the Photoforum in Switzerland, Witte de With Art Center, Holland, Fondation Tapies, Barcelona, Ifa Gallery, Germany, Noorderlicht Photo Festival, Holland, Aperture and The International Center of Photography in New York. She represented Egypt at the Bienal de São Paulo in 2006.

She published 3 monographs: Watani ala Marma Haggar 1988, Misr Umm el Dunia 1990 and Under the Same Sky; Cairo 2003

She with 7 other photographers in Egypt founded Shouf an independent group working on documentary photo stories.



Heba Khalifa is a multimedia artist, photojournalist and painter. After graduating from the Faculty of Fine Arts in Cairo in 2000 with a Diploma in decorative cinema and theater, she also studied at the high institute of art critics. She started using photography as an essential part of her artistic projects and interest in documenting and representing women and gender issues.

Even though the space for in depth photo stories within Egyptian media is quite limited she was able to work on a number of photo stories about realities facing women in Cairo or independent projects using collage and painting in works about the revolution. In 2012, in her first year as a mother and during the revolution she felt a strong urge to self-reflect and used conceptual photography as a tool to talk about her situation as a single mother.

Heba Khalifa is also a founding member of “Shouf”: A collective of 8 photojournalists who use photography as means of expressing ideas and principles of life. Furthermore she worked with children in difficult circumstances such as street children and children used for hard labor.

Bassem Yousri is an Egyptian visual artist and independent filmmaker. He was born in Algeria and raised in Cairo where he currently lives and works. Yousri received his BFA in painting from the School of Fine Arts - Helwan in Cairo in 2003, and his MFA in painting, drawing and sculpture from Tyler School of Art - Temple University in Philadelphia in 2009.

Yousri was the recipient of a Fulbright Art’s Grant in 2006, and an AFAC Express grant in 2012. Additionally, he was awarded several artist-in-residence fellowships by institutions such as Kansas State University in 2011, Kala Art Institute in Berkeley, California in 2010, and Vermont Studio Center, USA in 2013.

Since 2000, Yousri has been showing his work in several solo and collective shows across Egypt, the Arab world, USA, and Europe amongst them the Arab Museum of Modern Art in Doha - Qatar, l’Institut du Monde Arabe in Paris – France, the State Museum of Egyptian Art in Munich- Germany, and IVAM (Institut Valencià d'Art Modern) in Valencia – Spain.

David Degner is a photojournalist and photo-editor bridging the international and local photo communities. He splits his time between assignments for major publications, personal projects, and mentoring other photographers with Panorama by Mada Masr.

Aleya Hamza is a curator, writer and founder/director of Gypsum Gallery, a Cairo-based international art gallery founded in 2013 and committed to the production and dissemination of contemporary art practices.

Roger Anis was working as a Cairo-based photojournalist for the daily newspaper Al-Shorouk from 2010 onwards. During this time he covered the political unrest in Egypt following January 25th 2011. Besides his work as a photojournalist he has participated in various exhibitions in Egypt and internationally and won several awards. Roger Anis is currently studying Photojournalism at the Danish School of Media & Journalism in Denmark.

Yasser Alwan is an American-Iraqi photographer who has been living in Cairo for over 20 years. He currently teaches at the German University in Cairo and regularly contributes articles to various publications as well as writing two books on the history of photography.

Maha Maamoun is a Cairo-based Egyptian artist whose work examines the form, function and currency of common cultural visual and literary images. She also works collaboratively on independent publishing and curatorial projects. Maamoun is a founding board member of the Contemporary Image Collective (CIC) – an independent non-profit space for art and culture founded in Cairo in 2004.