هيدراركية - المعرض

هيدراركية هو مشروع من مرحلتين قام بتنظيمه كل من أنا كولن وميا يانكوفيتش. يبحث مشروع هيدراركية في كل من البحر والسفينة وعرض البحر بوصفها مناطق استثنائية متنازع عليها من الناحية الثقافية والسياسية والقانونية والاقتصاد- مجتمعية.

المؤتمر: 6 يناير/ كانون الثاني من 10 ص وحتى 7 م
المعرض من ٩ ديسمبر/ كانون الاول ٢٠١١ حتى ٦ يناير/ كانون الثاني ٢٠١٢


الفنانين: أوريل أورلو، وبشرى خليلي، وزافييرا سيمونز، وعايد عرفة، وللبحر در، ومجموعة أوتوليث، ولورانس واينر

يقام هذا المشروع بدعم كريم من كل من مؤسسات روزا لسكمبورغ، وبروهلفتيا، والمجلس الثقافي البريطاني، والمورد الثقافي.

المعرض

لورانس واينر - على ظل المماس لما يبدو لانهاية

يتعاطى عمل الفنان واينر النحتي - وهو جزء من سلسلة أنتجت في سياق معرض بعنوان متأصّل في الوجهة أقيم في المتحف البحري الوطني في لندن – مع المصطلحية التقنية واللغة البصرية الخاصة بالملاحة البحرية. إن مجالات الملاحة وقيادة السفن اللازمة لنجاتها، لهي عوالم سرية تقوم على معرفة بظواهر من خارج هذا العالم مثل تشكيلات قاع البحر الصخرية أو الأفلاك البعيدة. يبرز العمل الطبيعة التنجيمية للملاحة من خلال تكبير مخططات وعزلها وإعادة مزاوجتها لحد الوصول إلى نغمة صوفية أو بالأحرى وجودية.

تعتمد تقنيات الملاحة التقليدية على خط الأفق كنقطة زوال. وكما لاحظ كثير من المعماريين، فإن القاهرة مدينة بلا أفق، ترتفع فيها غابة كثيفة من بناءات عشوائية تبدو الملاحة فيها أو تخطيطها مستحيلاً. وحين يوضع عمل واينر في بئر سلم مركز الصورة المعاصرة المتهالك والمتثنّي، تهتز ثقة وجلاء أنماط الملاحة العالمية التي يحملها الفينيل. على صعيد آخر، يعكس النص أيضاً الحراك والتفاؤل الذي يحمله كلاً من البحر المتقلب والسلم الصاعد، فيسمح بإعادة تعريف ما نحسب أنه من الممكن الملاحة به.

بإذن من الفنان وغاليري ليسون – لندن.

زافييرا سيمونز - المجهول الفائق (حيّ في)

شوهد قارب مشحون بثلاثة أضعاف حمولته ممن قد يقدر لهم أن يكونوا مهاجرين بالقرب من الساحل. لقد تكررت تلك الرواية في الأعوام الأخيرة، ونتج عنها ترحيلات واعتقالات ووفيات. تزاوج تلك الصورة ما بين سياسات هجرة ما بعد استعمارية ومناطق رمادية في تشريع الوجود في البحر، وتكاد تمثّل نسخة معاصرة من عمل سباستيان براندت "سفينة الحمقى" والذي يعود للقرن السابع عشر، فئة متزايدة ملفوظة عالمية.

تبرز مجموعة سيمونز - التي تتكون من قصاصات مهتزة لصور الأخبار - التشييد البصري لتلك السردية: يحتل القارب ما لا يقل عن ثلثيّ المساحة، وغالباً ما يتم التقاط الصورة المقرّبة من وجهة النظر المعادية لمروحية تحلق فوق القارب. لا يبدو الساحل للعيان، في بتر متعمد لحق المهاجرين في الوصول إلى البر. ومن دون التعليق المصاحب للصورة، فإنه لمن النادر أن يمكن تفهم من أين يأتون أو في أي مياه يبحرون أو ما هي وجهتهم. حائط واحد تغطيه صور متكررة لأشخاص وبحر وسرد ضمني مألوف لتلك الرغبة في الهجرة يواجهنا بتصوير للبحر بوصفه مكثّف لعلاقات القوى المعاصرة.

عايد عرفة – بكجة بحر

كيس كبير من ماء البحر جمعه الفنان بنفسه. تأتي مياه البحر من زملاء الفنان وأصدقائه الذين بإمكانهم الوصول لمناطق ساحلية حول العالم، إما شحنت أو حملت إلى رام الله. إن تقديم ماء البحر وكأنها مادة للجمع – وجمعها البرئ في صورة كيس أسماك الزينة – لهو بمثابة مقابلة لمبدأ هوجو غورتيوس القائل بـ"البحر الحر" والذي يقول بأنه من الضروري أن تسن قوانين تقر بأعلى قدر من حرية الحركة للجميع في البحار. يمثل العمل كذلك إعادة تسييس أعمال الضم وتقييد الحركة المفروضة على المناطق الساحلية ومصادر المياه. يكمل صورة البحر في رام الله شاطئ رملي، وشريط صوت ساحلي

للبحر در - أرشيف بحثي منظّم

"لقد تبلور مشروع للبحر در منذ فترة سبقت منحه عنواناً من محاولة شخص يحمل جواز السفر الخطأ في أن يكون له السبب الصحيح كي يحوز خطاباً رسمياً تمكنه من أن يحصل على تأشيرة تسمح ببقائه في مصر. أما في صيغته الرسمة كمشروع بحث مفتوح في الهجرة "غير المنتظمة" من مصر إلى إيطاليا عبر البحر المتوسط، فقد بدأ في العام 2008. وقد شهد المشروع عدة تحوّلات منذ بدايته، وقد وجد عدد من العقول والدوافع طريقها داخل المشروع كي تفرز أعمالاً صوتية وبصرية وأدبية." تتكون المجموعة اليوم من لينا عطا الله، ولورا كوغوسي ونيدا غوس. عهد إليهن بالاستعانة بوجهات نظرهن في تطوير مساحة بحثية موسّعة تقتفي التقاطعات التي يمررن بها بوصفهن ممارسات للثقافة وناشطات، وكذلك بعض من موضوعات هيدراركية المحورية. يمثّل الأرشيف البحثي المنظم منصة للتوسع في تناول موضوعات سياسية ملحّة ومعاصرة، مثل القوافل المتجهة إلى قطاع غزة، التي كان لتحركها داخل منظومة تفهم لما هو قانوني وعادل أن يتم الهجوم عليها بشكل غير شرعي وعنيف. الأمر الذي نشأ عنه جدل حاسم وطعون قضائية تردد صدى ما ينوء به مشروع هيدراركية من اهتمامات.

بشرى خليلي - رحلة رسم الخرائط

منذ العام 2008 وحتى 2011 تقوم الفنانة بشرى خليلي بمشروع رحلة رسم الخرائط، وهو مشروع تجهيز متعدد الوسائط يضم ثمانية أعمال فيديو وسلسلة طباعة حريرية من ثمانية أجزاء بعنوان "الكوكبات". ينطوي المشروع على محاولة رسم خارطة بديلة لحوض المتوسط يمتد من مارسيليا إلى رام الله، ومن رام الله إلى باري، ومن باري إلى روما، ومن روما إلى برشلونة، ومن برشلونة إلى إسطنبول. يقوم المشروع على ثمانية رحلات سرية ويواجه كلاص من الطرق المتفردة التي تسلكها الأقليات واعتيادية الخارطة، كما ييكشف عن الجغرافيا السفلية والخفية التي تفرزها تلك الطرق السرية.

يسمح ذلك الاستكشاف الجغرافي للفنانة بأن تعمل على جمع سلسلة من "التجارب السرية" المستلهمة مما يسميه الفيلسوف ميشيل فوكو في كتابه "حيوات الرجال سيئي السمعة" بـ"أنثولوجيا الوجود"، أنثولوجيا لـ"الحيوات الفردية... التي تحولت بفضل حوادث لا علم لي بها، إلى قصائد عجيبة".

مجموعة أوتوليث - هيدرا ديكابيت

يتخذ العمل هيدرا ديكابيتا صيغة المقال في بحثه حول العلاقة ما بين المال والموت والتجرد. تتم مقاربة رأسمالية المال في هذا الفيلم بشكل يتّصل بكوكبة من الإسنادات التاريخية والمعاصرة المتعلقة بتجارة الرقيق، بعضها واقعي والآخر مختلق. وتأتي الإشارة إلى حادثة السفينة زونغ ضمن تلك الإسنادات: ففي العام 1781، خرجت السفينة عن مسارها وواجهت عاصفة الأمر الذي دفع قبطان السفينة لوك كولينغوود إلى اتخاذ قراراً بطرح 133 من العبيد في البحر، والمطالبة بتعويض التأمين البحري عن ضياع الشحنة. لقد ألهمت حادثة زونغ الفنان تيرنر لرسم لوحة تجار الرقيق يلقون الموتى والمحتضرين في البحر (العاصفة تهب) في العام 1840، وبعدها بثلاثة أعوام أهدى جون راسكن الفصل الرابع عشر من كتابه المصورون المعاصرون المجلد الأول لذلك العمل. تتلاقى هذه الحوادث المختلفة من خلال النص والصور والأغاني المصاحبة مع التخريفة المتراكبة التي أنتجها دركسيا الثنائي الإلكتروني من ديترويت والذي نشط ما بين الأعوام 1993 و2002. تختلق ألبوماتهم عالماً من الخيال العلمي يدعى دركسيا تعمره كائنات تنحدر من نساء العبيد الذين ألقوا في البحر أثناء رحلة العبور الأوسط. يمثل التجريد الموسيقي للسياسة الذي انتهجته دركسيا نمطاً يمكن من خلاله محاولة مقاربة الأزمة الاقتصادية المعاصرة والعصيّة.

أوريل أورلو - قصيره وطويله 7.0

يجمع هذا التجهيز المجزأ بين الوثائق الشحيحة التي تسجّل حادثة تاريخية يجهلها الكثير، والتسجيلات الجديدة التي التقطت في استجابة لها. في أكتوبر/ تشرين أول 1967 احتجزت أربعة عشر سفينة شحن دولية (عرفت لاحقاً باسم الاسطول الأصفر) خلال عبورها قناة السويس في منطقة البحيرات المرة، واشتبكت في وضع قانوني غير واضح نجم عن اندلاع حرب الأيام الستة (يونية/حزيران). لم يسمح للسفن بالمغادرة طوال السنوات الثمان التالية، وكذلك طولبت طواقم السفن بأن تستمر في التصرف طبقاً لبنود التعاقد مع كل منهم. لقد صار الآن هذا المجتمع الدولي – الذي كان مغلقاً في وجه أية تعاملات مع البر – محل تكهنات وذكريات. وعلى الرغم مما تحمل من غرابة وطرافة، فإن التفاهة وعدم الاكتراث المفترض لآثار تلك الحادثة بعينها تبرز دور القومية العسكرية في عملية صناعة التاريخ، الأمر الذي لا يقل خطورة في مصر اليوم عن العام 1967.

Hydrarchy - Exhibition

Hydrarchy is a two-phase project developed by Anna Colin and Mia Jankowicz. Hydrarchy looks at the sea, the ship, and the offshore as remarkable and contested cultural, political, legal and socio-economic territories.

Symposium: 6 Jan, 10am-7pm
Exhibition: Dec 9, 2011-Jan 6, 2012


Exhibition artists: Ayed Arafah, Bouchra Khalili, Uriel Orlow, The Otolith Group, Xaviera Simmons, Take To The Sea, & Lawrence Weiner

This project has been made possible thanks to support from the Rosa Luxemburg Foundation, Pro Helvetia, British Council, and Al Mawred Al-Thaqafy.

Exhibition

Lawrence Weiner –At A Tangent To What Appears To Be Infinity

Weiner's sculpture, one of a series produced for the exhibition Inherent in the Rhumb Line at the National Maritime Museum, London, work with the technical phraseology and graphic language of maritime navigation. Navigation and piloting, crucial for the survival of a ship, is a highly esoteric field relying on knowledge of unearthly phenomena such as undersea rock formations and distant stars. In the piece, the literally arcane (arcana= an astrological category) nature of navigation is emphasised through enlarging, isolating and recombining diagrams, until they reach a mystical or even existential tone. Classical navigational technique depends on the horizon as a universal reference point.

As architects have observed, Cairo is a horizon-less city, where dense, unregulated informal constructions constantly produce a sensation of unnavigability and unmappability. Placed in the crumpled, folded space of CIC's staircase, the clear, universal modalities of navigation, which are referred to in Weiner's vinyl, become less certain here. However, the text also reflects the movement and optimism of both the swelling seas and the ascending staircase, allowing a redefinition of what is understood as navigable.

Courtesy of the artist and Lisson Gallery, London.

Xaviera Simmons – Superunknown (Alive in the)

A boat, triply overcrowded with would-be immigrants, was spotted off the coast. This narrative has multiplied in recent years and has resulted in deportations, arrests and deaths. Through the combination of intense postcolonial migration politics and the legal grey zones of being at sea, this image represents almost a contemporary example of Sebastian Brandt's 17th century 'ship of fools', a proliferating global category of abjection.

Simmons' collection of grainy, found news images highlight the visual construction of this narrative: the boat tends to take up at least 2/3 of the space, and is nearly always photographed from an aggressively close helicopter's eye-view. No coast is visible, severing the migrants' entitlement to land, a constructed rootlessness. Without the bylines that would normally accompany them, it is rarely possible to understand where they are from, what waters they are in or where they are heading. A single wall covered repeatedly with people, the sea and an increasingly familiar implied narrative of migratory desire, confronts us with an illustration of the sea as an intensifier of contemporary power relations.

Ayed Arafah – Sea Package (A Sea in Ramallah)

A large bag of seawater has been assembled as the personal collection of the artist. The water has been gathered collectively by friends and colleagues with access to coastal areas worldwide, and posted or brought to Ramallah. Presenting seawater as a collectible object - innocently packaged like a child's goldfish bag - stands in contrast to Hugo Grotius' assertion of the 'mare liberum' in which seas are to be legally considered as freely accessible to all, and repoliticises acts of annexation and restrictions from key coastal and spring sites. A sandy beach and coastal soundtrack complete the attempt at constructing a sea in Ramallah.

Take To The Sea – Curated research archive

"Long before it was named, Take to the Sea was conceived in an attempt for someone with the wrong passport to have the right reason to get the official letter that would then enable a visa to stay on in Cairo. More formally, as an open-ended research project on ‘irregular’ migration from Egypt to Italy via the Mediterranean Sea, it was initiated in 2008. Since then, it has mutated many times, and different minds and motivations have migrated through it to produce sound, moving-image, and text-based work." The collective today consists of Lina Attalah, Laura Cugusi and Nida Ghouse. They have been asked to develop, from their own perspectives, an expanded resource area loosely mapping both their own trajectory as cultural practitioners and activists and some of Hydrarchy's key concerns. The curated research archive constitutes a platform to expand on topics of pressing, contemporary political relevance, such as the flotillas headed to Gaza. Functioning within an understanding of what is legal and rightful, these have been both unlawfully and violently clamped down upon, giving rise to crucial debates and contestations, which resonate with Hydrarchy's most pregnant preoccupations.

Otolith Group – Hydra Decapita

Taking an essayistic form, Hydra Decapita is an enquiry into the relationship between finance, death and abstraction. In this film, the abstraction of finance capitalism is approached in relation to a constellation of historical and contemporary references to the slave trade, both grounded in reality and in fiction. One such reference is the Zong slave ship: in 1781, getting lost and encountering a storm, the ship's captain Luke Collingwood took the decision to throw overboard 133 slaves and to claim for loss of cargo to the marine insurers. The Zong case inspired Turner to paint Slavers Throwing Overboard the Dead and Dying, (Typhoon Coming On) in 1840; three years later, John Ruskin dedicated Chapter XIV of Modern Painters Volume I to that very work. Approached through text, images and song-over, these different episodes come into contact with the interrelated fabulation produced by Drexciya, the Detroit based electronic duo, active between 1993 and 2002. Their albums evoke a science fictional world called Drexciya, populated by the descendants of female slaves who were thrown overboard during the Middle Passage. Drexciya's musical abstraction of politics provides a model with which to approach the ungraspability of the contemporary economic crisis.

Uriel Orlow – The Short and the Long of It 7.0

This modular installation combines the sparse documents of, and new footage made in response to, a little-known historical episode. In October 1967, fourteen international cargo ships, later to be known as the 'yellow fleet', got trapped in their passage through Suez Canal's Bitter Lake and placed in a legal grey zone caused by the outbreak of the Six-Day War. The ships were unable to leave for the next eight years, and their crews obliged to operate according to their contracts. This temporary international community, not officially allowed contact with the shore, is now a matter of speculation and memory. Despite its fascination and anecdotal quality, the insubstantial nature and supposed irrelevance of this particular event's traces brings to light the role of militarist nationalism in processes of historisation, acutely important today in Egypt as it was in 1967.

Bouchra Khalili - The Mapping Journey Project

From 2008 to 2011, Bouchra Khalili has been conducting ‘The Mapping Journey Project’, a mixed media installation, combining eight video works and a series of eight silkscreen prints, titled “The Constellations”. The project consists of drawing an alternative map of the Mediterranean area spanning from Marseille to Ramallah, Ramallah to Bari, Bari to Rome, Rome to Barcelona, and Barcelona to Istanbul. Based on eight clandestine journeys, the project confronts singular minorities’ paths and the normativity of the cartography, revealing the underground and hidden geography that clandestine roads produces.

This geographical exploration allow the artist to work on collecting a series of ‘clandestine existences’, inspired by what philosopher Michel Foucault, in his book ‘The Life of Infamous Men’, called ‘an anthology of existences’ an anthology of "singular lives … which have become, through I know not what accidents, strange poems".