إطلاق كتيب هيدراركية وعرض أفلام

30 سبتمبر/ أيلول 2012، 7م

يسر مركز الصورة المعاصرة عرض فيلمين قصيرين بمناسبة إطلاق الكتيب الجديد هيدراركية.

تشير الخطابات المهيمنة إلى البحر بوصفه إما فضاءً حسّياً – ذي ظواهر وأوضاع خارقة للعادة لا توجد في البر – أو فضاءً يبدو خاوياً من الناحية السياسية، منظر خاوي شهد يوماً ما قليلاً من المعارك التاريخية أو طرق لسفن الشحن، طويلة ومهجورة. فباستثناء بعض المعرك الحاسمة، أو بعض الحوادث المناخية النادرة لإغن التاريخ الذي ندرسه وقع بشكل غالب على البر. يستكشف هيدراركية – بحور متقلبة وانتقالية تحول الخطاب الجيوسياسي والعلاقات الحدودية من المنظور البري إلى البحري.

يوثق هذا الكتيب الصادر بلغتين والذي قامت بتصميمه ليزا كرويتسر للمعرضين الذين حملا العنوان ذاته، كما يضم نصي محاضرتين ألقاهما كل من المؤرخ البرارز ماركوس ريديكر والباحث في شئون ما بعد الاستعمار إيان تشيمبرز في المؤتمرين. تتطرق عروض الأفلام في مركز الصورة المعاصرة إلى شأنين محوريين في مشروع هيدراركية وهما الهجرة عن طريق البحر وسياسات القرصنة.

عروض الأفلام

أطلانتيك (2009) لماتي ديوب
يراقب هذا الفيلم حواراً دار حول النار بثين عدد من الشبان من السنغال يناقشون الهجرة عن طريق البحر. إن الشباب "في حالة ارتحال دائمة، ما بين الماضي والحاضر والمستقبل، ما بين الموت والحياة، ما بين التاريخ والخرافة" (ماتي ديوب)
اللغة: الولفية مع ترجمة إنجليزية مصاحبة

بولي II – خطة ثورة في جزر دوكلاندز (2006) لآنيا كيرشنر ودافيد بانوس
تقع الأحداث في مستقبل غير محدد في مدينة لندن الغارقة، حيث تُنهب ناطحات السحاب الفارهة وتصل التخمينات الاقتصادية إلى أوجها. على هذه الخلفية، تنشب ثورة يقودها قراصنة الطبقة الكادحة. العمل مستلهم بتصرف من عمل بعنوان بولي يعود إلى العام 1728 وهو حلقة تالية منعتها الرقابة من عمل جون غاي الذي يحمل عنوان أوبرا الشحاذ.
اللغة: الإنجليزية

هيدراركية هو مشروع من مرحلتين قامت بتنظيمه كل من أنا كولن (قيمة مستقلة) وميا يانكوفيتش (المدير الفنى لمركز الصورة المعاصرة) ضمن تعاونهم في مشروعات دسكلوجرز (إفشاءات). يصدر هذا الكتيب بدعم كريم من مؤسسة روزا لكمبورغ التي ساهمت كذلك في إقامة المشروع إلى جوار كل من المجلس الثقافي البريطاني والمجلس الثقافي السويسري بروهلفتيا. كما نشكر جميع الفنانين ووكالتي لوكس بلندن ولو فريزنوي بباريس للسماح بعرض الفليمين.

Hydrarchy book launch and screenings

30 September 2012, 7pm

CIC is delighted to screen two short films to accompany the launch of the publication Hydrarchy.

Dominant discourses refer to the sea as either a sensational space – with extraordinary phenomena and situations not found on land – or an apparently blank one – an empty landscape hosting only a handful of historical battles or the long lonely routes of shipping vessels. Through two exhibitions and symposia in London and Cairo, Hydrarchy explored the shift of geopolitical discourse and border relations from a landbound to a seaborne perspective.

This bilingual publication, designed by Lisa Kreutzer, documents the exhibitions and includes the keynote lectures given at both symposia by radical historian Marcus Rediker and postcolonial scholar Iain Chambers. The screenings at CIC will reflect two key areas explored by Hydrarchy – seaborne migration and the politics of piracy.

Screenings

Atlantiques (2009) by Mati Diop
This short film observes the fireside conversations of young Senegalese men discussing seaborne emigration. The boys are 'are continually travelling: between past, present and future, between life and death, history and myth.' (Mati Diop)
Language: Wolof with English subtitles

Polly II – Plan for a Revolution in Docklands (2006) by Anja Kirschner & David Panos
Set in an unspecific future, Polly II envisions a flooded London, in which property speculation is spiralling and a pirate underclass plots revolution. The story is loosely based on the 1728 play Polly, a censored sequel to Brecht's The Beggar's Opera.
Language: English

Hydrarchy is a Disclosures project curated by Anna Colin (independent curator) and Mia Jankowicz (artistic director, CIC). This publication is generously supported by the Rosa Luxemburg Foundation. The RLF also supported the Cairo project along with Pro Helvetia, and British Council. We are grateful to the artists, LUX, London and Le Fresnoy, Paris, for permission to screen the films.