الفصل الرابع من
"لو لم يكن هذا الجدار"


حياة متخيّلة في فترينة متحف

٣ مايو - ٢٢ يونيو ٢٠١٧

أعمال فنية ل: الاء يونس، باسل عباس وروان أبو رحمة، حسام علي، مها مأمون

الافتتاح :٣ مايو ٢٠١٧ ،٧م
المعرض مفتوح يومياً من ١٢-٩م عدا الجمعة

سيتم الإعلان عن مواعيد العمل خلال شهر رمضان، و تفاصيل البرنامج المصاحب على صفحات التواصل الاجتماعي.

حياة متخيّلة في فترينة متحف* هو الفصل الرابع والأخير من مشروع لو لم يكن هذا الجدار، والممتد على مدار العامين الماضيين في مركز الصورة المعاصرة.

يتتبع الفصل مفاهيم الرغبة والهزيمة عبر تاريخ حركات التحرر الوطني في مصر والمنطقة العربية، لا سيما في لحظات صعود المد القومي والتحول من الأفكار التعاونية (الإشتراكية وخلافه) القائمة على التنظيم الجماعي، إلى سياسات الأسواق المفتوحة، وما صاحب ذلك من عمليات عزل وتهميش على مستوى الخطاب من ناحية وعلى مستوى الحراك الاجتماعي من ناحية أخرى.

كعادة فصول المشروع، يضم حياة متخيّلة في فترينة متحف معرض فني وبرنامج مصاحب من عروض الأفلام والنقاشات مع الفنانات والفنانين وندوات وورشة عمل بجانب مجموعة الكتب ذات الصلة والمتاحة في مكتبة المركز. يحاول المعرض، من خلال الأعمال الأربعة المعروضة، التعرف على بناء الهوية القومية، و خطاباتها، وتجليات السلطة في المدينة العربية الحديثة. كما يلقي المعرض نظرة على الأماكن التاريخية والآثار المعمارية والمعارض الدولية ومشاريع المدن السكنية الجديدة كأماكن تتجلى فيها مظاهر السلطة والهوية القومية واقتصاديات السوق. وبخلاف السياقات المكثفة التي تشتبك معها الأعمال المعروضة، تستخدم تلك الأعمال المونتاج ودمج طبقات متعددة من الأصوات والمواد الأرشيفية لرصد والتقاط الغربة والتوتر والعنف المؤديين إلى لحظتنا الحالية.

يدرك حياة متخيّلة في فترينة متحف التشابك بين فكرة "العرض" أو تنسيق المعارض بشكل عام مع الآليات الراسخة لصياغة الأيديولوجيات وخطاباتها، خاصة القومي منها. ومن هذا المنطلق، نتجنب التعاطي مع عمل المعارض كفعل محايد، ونحاول مساءلة تورط تنسيق المعارض في تاريخ طويل من تخيٌل صيغ محددة من مفهوم المواطنة. وبالمثل يأتي اختيار أماكن بعينها كخلفية ذات دلالة في مشاهد سينمائية لخدمة أهداف درامية، أو استخدام شعارات من مظاهرات احتجاجية في الحملات الإعلانية، كعامل في تكوين خيال جمعي لمعاني التحقٌق الفردي والهوية والتقدمية.

يناقش البرنامج المصاحب للأعمال المعروضة سبل الإنتاج والتوزيع ومساحات التلقي البديلة للأفلام، وذلك خلال لحظات التحول في الخطاب القومي الرسمي المتزامنة مع تحول اجتماعي، بدءاً من صعود المد القومي في الستينات والسبعينات، واختلال الأيديولوجية الرسمية ومراجعتها من قبل مبشريها في فترتي التسعينات ومطلع القرن الحاضر، وأخيراً فيما تلى الثورات العربية الأخيرة. كما تعقد ورشة تمتد خلال فترة المعرض تحت عنوان جغرافيا لأبطال مهزومين. تطمح الورشة لإستكشاف معنى ما هو شخصي في علاقته بالهويات الجماعية، والتي يتم إقرارها تلقائيا في فترات الاضطراب السياسي.


للمزيد من المعلومات والتفاصيل عن البرنامج المصاحب، برجاء متابعة صفحاتنا على مواقع التواصل الإجتماعي.

*عنوان هذا الفصل مأخوذ من قصيدة جغرافيا بديلة لإيمان مرسال


"حياة متخيّلة في فترينة متحف" هو جزء من مشروع "لو لم يكن هذا الجدار". للمزيد من المعلومات عن المشروع، أنقر هنا.
كما يمكنكم تفقد الثلاث الفصول الماضية من لو لم يكن هذا الجدار من خلال اتباع الروابط الآتية:
تحية لمن سألوا عني و مزمن و طرق مراوغة

4th Chapter of
If Not For That Wall:


Imagined Life In a Museum Vitrine

3 May - 22 June 2017

Exhibition with works by Ala Younis, Basel Abbas and Ruanne Abou-Rahme, Hossam Ali, Maha Maamoun


Opening: 3 May 2017, 7pm
Exhibition open 12 - 9pm, daily except Fridays

Ramadan schedule and parallel events to be announced on our social media


Imagined Life In A Museum Vitrine* is the fourth and final chapter of the long term project If Not For That Wall that has been taking place at CiC over the past two years.

The chapter traces notions of desire and defeat inherent to the histories of national liberation movements in Egypt and the region, and the recession of collective forms of organization and ideas of the common in face of accelerated processes of segregation, individualization and consumption.

Similar to previous chapters, Imagined Life In A Museum Vitrine consists of an exhibition, alongside a program of discussions, artist talks, screenings, a workshop, and a selection of related books available in CiC's library. The exhibition brings together four works that look at the construction of national identity and the manifestations of the state in the modern Arab city. Through those works, Imagined Life In A Museum Vitrine examines the role of historic sites, architectural monuments, international fairs and development schemes for residential compounds as sites of representation of national identity, power and commodification. The works in the exhibition use techniques of montage, layered soundscapes as well as collages of archival material and model layouts to capture a sense of the estrangement and tensions that resonate in the present.

Imagined Life In A Museum Vitrine also considers the entanglement of “exhibiting” and “exhibition making” in established forms of narrating ideology and the writing of history. Rather than assuming exhibition-making as a “neutral” practice, Imagined Life In A Museum Vitrine intends to ask how the ways of showing and arranging material in museums and fairs are part of a loaded history that contributes to the imagination of certain forms of citizenship. Similarly the choice of specific urban backdrops in cinema or the citation of protest phrases in advertising campaigns simultaneously tap into and participate in constructing this supposedly collective imagination of individual success, identity and progressivity.

Alongside the works in the exhibition, the parallel program discusses alternative ways of producing, distributing and watching films in moments of social transformation and shifting official national narratives, starting from the rise of dominant ideologies in the 1960s and 1970s, during their disruption in the 1990s and early 2000s, and lastly following the Arab revolutions. Throughout the duration of the chapter the A Geography for Beaten Heroes workshop will explore the sense of the personal in relation to collective identities formed in politically turbulent times.


For more detailed information on the parallel program, please follow our social media and newsletter.

*The title of this chapter is taken from Iman Mersal’s poem Alternative Geography

Imagined Life In A Museum Vitrine is part of If Not For That Wall. For more information about the project, click here.

Material on the three previous chapters of If Not For That Wall can be found on our website under the following links:
Greetings to those who asked about me and Chronic and Evasive Routes