محاضرة وورشة عمل عن ألوان الأفلام

line_color

محاضرة
ألوان الأفلام

مع كرستن شرودينجر
الأحد ٢٠ ديسمبر ٢٠١٥، ٧م
اللغة: الإنحليزية وترجمة للغة العربية

محاضرة عن الألوان في الأفلام مع أفلام لجيني أوكون وساندرا لاهير ومارييكِ بيرنيين وكرستن شرودينجر وبعض المقاطع والمقتطفات من عالم الأفلام الملونة.

سوف تعرض أعمال من تاريخ السينما تكشف عن دور الألوان كعنصر مستقل في حدود وقواعد المساحة السينمائية. الألوان تخضع، تحتل، تقرن، تتكيف، تبالغ، تتجاهل، تنسى، تستعمر، تتذكر. نواجه تناقض تاريخي من خلال الأفلام: الألوان تقربنا من الذكريات وفي نفس الوقت تبعدنا عنها. تميل ألوان الأفلام لدعم الأغراض الأيديولوجية للصور وفي نفس الوقت يمكنها خلق خلل في هذه العلاقات وإدراج نفسها في الصور كتشوه.

تتتبع المحاضرة تطورات محددة في تاريخ السينما لتعقب تلك المظاهر للألوان في الأفلام.


line_color

ورشة عن الألوان في الأفلام

مع كرستن شرودينجر
٢١ و٢٢ ديسمبر ٢٠١٥، ٦ - ٩ م
اللغة: الإنجليزية مع ترجمة للغة العربية


تتناول الورشة الدور المتغير الذي تلعبه الألوان في مادية الأفلام والفيديو من خلال أمثلة وتجارب عملية من تاريخ الأفلام الملونة. يحدد الزمن الذي التقطت فيه الصور من خلال مجموعات الألون وقد يهدف نقص الألون إلى جعل مادة الفيلم تاريخية. تكتسب إذن الألوان القدرة على التحرك بين الماضي والحاضر وتجاوز الحدود الزمنية بين الوثائقي والخيالي. إنطلاقا من مصطلحات وممارسات مشبعة أيدولوجيا مثل "ضبط اللون الأبيض" (white balance) أو "تصحيح الألوان" (colour correction) سوف نخوض تجارب باستخدام تأثيرات وأصول فيديو وفلاتر وألوان لكي نحدد كيف تستطيع الألوان أن تتجاوز وتقاوم داخل المساحة السينمائية.
للاشتراك في الورشة يرجى إرسال رسالة الكترونية إلى h.ahmed@ciccairo.com. برجاء ارسال الإسم ورقم التليفون مع وصف موجز للاهتماماتكم في مجال الألوان في الأفلام والفيديو.

Talk & Workshop about Colour in Film & Video

line_color

Talk
Film Colours

With Kerstin Schroedinger
Sunday, 20 December 2015, 7pm
Language: English with translation to Arabic


A talk about colour in film with films by Jenny Okun, Sandra Lahire, M. Bernien/K. Schroedinger, and short clips and excerpts from the realm of colour films.

The screening shows works from film history that expose colour film as an autonomous actress within the rules and boundaries of cinematic space. Colour subjects, occupies, attaches, adapts, excesses, ignores, forgets, colonizes, remembers. Through colour in film, we encounter a historical contradiction: Colour simultaneously brings memories closer and alienates them from us. Colour in film also has a tendency to support the ideological intent of images. At the same time colour can disturb those implications, and inscribe itself into the images as a distortion. The talk traces these aspects of colour in film through examples of specific developments in film history.


line_color

Workshop about colour in film

With Kerstin Schroedinger
21 & 22 December 2015, 6 - 9pm
Language: English with translation to Arabic


Through further examples from the history of colour film and practice-led experiments, the workshop discusses the changing role colour plays in the materiality of film and video.
A certain colour palette locates images within a certain time. Or the lack of colour might aim to historicise film material. Colour can herein obtain the ability to move in-between past and present, transgress temporal borders and boundaries between documentary and fiction. Departing from ideologically drenched terms and practices such as “white balance” or “colour correction”, we will experiment with video effects and assets, filters and paints in order to trace down how colour transgresses and resists within cinematic space.

To apply for the workshop please send an email to h.ahmed@ciccairo.com. Please include your name and contact details, as well as a brief description of your interest in the subject of colour in film and video.