محاضرة لخليل حمره: أسس وقواعد الأمان للصحفيين

23 مايو/آيار 2013، 6 م
اللغة: العربية

منذ بداية أحداث الثوره المصرية والصحفيون يواجهون العديد من المصاعب أثناء تغطيتهم للأحداث المتسارعة على الأرض، لا سيما المخاطر التي يواجهونها من جميع الأطراف. ومع تواجد الصحفي في قلب الحدث بهدف التوثيق يتحول هو نفسه أحيانا إلى مستهدف، فالعديد من المصورين الصحفيين تعرضوا لإصابات متنوعة سواء كانت بالحجارة أو بالخرطوش أو الرصاص الحي، بخلاف تعرض العديد للاعتداء الجسدي بالضرب أو التحرش .وتأتي أهمية تلك الورشة للعمل على خلق نوع من المشاركة من قبل الحاضرين بخبراتهم أو بالمواقف التي تم التعرض لها على ارض الواقع مع إمكانية النقاش لفرضيات التعامل مع المواقف وصولا إلى وضع بعض الأسس والقواعد الواجب اتباعها من قبل الصحفيين عند تغطيهم المظاهرات أو الاشتباكات، والتي من شأنها الحصول على أعلى درجه ممكنه من الأمان الشخصي للصحفي بالإضافة لتفادي التعرض لمواقف من شأنها تحويل الصحفي لهدف ولطرف من اطراف النزاع. من هنا بات واضحا ان الفئة المستهدفة من ورشة العمل هي المصور الصحفي الميداني.

يلقي المحاضرة المصور خليل حمره ، وهو مصور لوكاله الاسوشيتد برس منذ عام ٢٠٠١ قام بتغطية أحداث الصراع الفلسطيني الإسرائيلي في قطاع غزه حتى ٢٠١٠ وأحداث الثوره المصرية والصراع السوري الداخلي. حاصل على ١٤ جائزه دوليه من ضمنها جائزة روبرت كتابا لأفضل مصور حروب في العام ٢٠٠٩ عن العدوان الإسرائيلي على غزه وجائزة البولتزر لعام ٢٠١٣ عن تغطية أحداث الصراع السوري.

Lecture by Khalil Hamra :
Safety Rules and Basics for Journalists

23 May 2013, 6 pm
Language: Arabic


Since the beginning of the Egyptian Revolution, journalists have been facing several difficulties, when they're covering running events on the ground, specially the dangers they face from all struggling parties. While documenting an event, the journalist himself may occasionally become a target, a number of journalists were injured, with stones, shot-birds or bullets, along with being physically beaten or assaulted. The importance of this workshop comes from creating an atmosphere of experience exchange between participants, sharing the situations they have been through, with the possibility of discussing imagined situations, to come up with some safety rules to be followed to protect the journalist and to minimize the possibilities of him/her from becoming a target, or part of the conflict.

The lecture is given by photographer Khalil Hamra, photographer of the Associated Press since 2001, who was covering the events of the Palestinian Israeli conflict in Gaza strip until 2010, as well as the Egyptian Revolution and the Syrian conflict. He is a laureate of 14 international prizes, one of which is the Overseas Press Club of “Robert Capa Gold Medal” of war photographers, for his series of photographs entitled “War in Gaza”, becoming the first Associated Press photographer to win the award in more than thirty years. He was also awarded the 2013 Pulitzer Prize for Breaking News Photography.