عرض فيلم/مناقشة:
ناس بتتفرج على ناس

line_color

9 فبراير 2016 الساعة 7م
ماريا يوريو، رافييل كُوومو
اللغة العربية والانجليزية


الأفلام :
"اغنية توحة الحزينة" 12ق،1972 إخراج عطيات الأبنودى
"العتبات الممنوعة"33ق،1972، إخراج رضا الباهى

يتطرق ناس بتتفرج على ناس إلى محاولات التجريب فى السينما العربية خلال سبعينات القرن الماضى، كما يسعى إلى إستكشاف المساحات التى تقع على هامش طرق الإنتاج المهيمنة سواء التجارية أو من إنتاج الدولة. من خلال التعرف على هذة المساحات الضئيلة فى تونس ومصر، نطمح فى مناقشة التصنيفات التى أُطلقت على هذة التجارب من سينما "مستقلة" أو "تجريبية" أو سينما "الهواة". كما يُسائل ناس بتتفرج على ناس من خلال الأفلام المعروضة فعل النظر والمشاهدة سواء من خلال نظرات الأبطال لبعضهم المنقولة من خلال الكاميرا أو من خلال نظرة الكاميرا ذاتها.

العتبات الممنوعة هو فيلم تونسي لرضا الباهى، يتتبع بائع بطاقات بريدية بقيروان خلال تنقله بين المواقع السياحية. فى احدى المشاهد بالفيلم، نرى السائحين فى أماكنهم المخصصة وهم ينظرون إلى الكاميرا التى تصورهم ويتسألون فى تذمر عن مبرر تصويرهم. يثير المشهد تساؤلات عن فعل المشاهدة والنظر وما يحمله من علاقات قوى خاصة الارث الاستعمارى لهذة النظرة المتعدية ومحاولة رضا الباهى لعكسها حيث تصبح الأجساد الأوروبية هى المنظور اليها عبر الكاميرا.

نفس التساؤول مطروح فى أغنية توحة الحزينة، وهو مشروع التخرج للمخرجة المصرية عطيات الأبنودى من المعهد العالى للسينما ،يأتى فعل المشاهدة كمحور للفيلم خاصة فى مشاهد اداءات فرقة السيرك فى الشارع حيث يقف الناس ليشاهدوا الأجساد اللينة فى حركاتهم الأكروباتية. وتأتى قصيدة الأبنودى لتكدير صفو سلبية فعل المشاهدة فيسأل: "ولا أنتم برضه كنتم ناس قاعدة بتتفرج على ناس اللى بتتفرج على ناس؟" وهو السؤال الذى يعززه نظرة الأطفال للكاميرا التى تصورهم.

يعمل ماريا يوريو ورافييل كوومو كثنائي فنى منذ أكثر من عشرة أعوام. يبحث مشروعهم الأخير فى اقتصاديات الرؤية فى علاقتها بطرق التحرك فيما بين جنوب شواطىء البحر الأبيض المتوسط والتواريخ المتشابكة بين السينما والهجرة. يشكر مركز الصورة المعاصرة صانعى الأفلام وكل من ساهم لجعل هذا البرنامج ممكنً..

Screening/ Discussion:
People watching other people

line_color

9 February 2016, 7pm
Raphaël Cuomo, Maria Iorio
Language: Arabic and English


Films:
Ateyyat al-Abnoudy, “The sad song of Touha”, 12 min, 1972
Ridha El-Béhi, "Seuils interdits", 33 min, 1972

In the darkness of the film theatre, one may look without being seen. On the screen, gazes are exchanged among the protagonists, looking relations are established and also mediated by the eye of the camera. Discussing the various gazes captured by film or involved in the cinema dispositif, this evening program questions the act of seeing and watching. Taking a transnational perspective, it revisits the history of artistic experimentations with film in the Arab world in the early 1970s, unfolding two case studies in Egypt and Tunisia. "People watching other people" maps the spaces in which "independent" film practices emerged in this period, in the interstices between hegemonic – commercial or state-sponsored – cinemas, and investigates the transformation of the modes of production following a quest for autonomy. The screening and following discussion intend to deconstruct and rethink the categories under which this production was discussed in order to challenge the historiography of the period.

About the two films:
In “The sad song of Touha” (1972), a short film by Ateyyat al-Abnoudy the act of looking is central to the film as we watch an audience watching a circus show in the streets of Cairo. The accompanying voiceover thematises this very act as we can hear Abdelrahman al-Abnoudy’s poem disturbing the passivity sometimes associated with the act of watching a film, asking the audience if they are just people watching people who are watching, at their turn, other people. “The sad song of Touha” was the second film by Ateyyat al-Abnoudy and her graduation project produced by the High Film Institute.

"Seuils interdits" (1972), a controversial short film about a postcard seller in Kairouan by Ridha El-Béhi, underlines the class, race and gender conflicts in the Tunisian society of the 1970s. In the film we see European tourists looking at the camera, at us, and reacting in a grumbling way to the observant eye. The scene exemplifies the power dynamics existing in the act of looking and provocatively reverse the (neo)colonial gaze. This film is a remarkable instance of the production emerging from the Fédération tunisienne des cinéastes amateurs (FTCA) after the "Réforme" in 1971, a reformation of this organisation, which aimed at establishing amateur film as a broader cultural movement, challenging the Western and Egyptian commercial model of cinema, transforming production means and film distribution through the creation of a parallel network.

Maria Iorio and Raphaël Cuomo are working together as an artist duo since well over ten years. Their recent long-term and collaborative artistic projects investigate the economies of visibility in relation to past and present mobility regimes over the southern and northern shores of the Mediterranean Sea and the intertwined histories of migration and cinema.
www.parallelhistories.org