مناقشات مفتوحة

line_color

تصوير البورتريه في نيويورك والقاهرة
أمِلي لوزيه
٢٩ سبتمبر ٢٠١٤، ٧ م
اللغة: اللإنجليزية (الترجمة للغة العربية غير متوفرة)
الدخول مجاناً

تعمل أمِلي لوزيه مصورة في كل من برلين وباريس. درست لدى المصور أرنو فيشِر (١٩٢٧-٢٠١١) في برلين واتجهت في الوقت الحالي إلى العمل على مشروع في القاهرة بعد أن انتهت من الإعداد لمعرض عن نيويورك يحمل عنوان ("تمامًا مثل امرأة"). وخلال إحدى زياراتها إلى القاهرة من أجل العمل، ستقدم لنا لوزيه مجموعة مختارة من أعمالها الخاصة من بينها أيضًا "أعمال جارية".

السيرة الذاتية
ولدت عام ١٩٧٦ بمدينة فِرساي بفرنسا. درست الآداب الألمانية في باريس وبرلين. كما درست التصوير لدى البروفيسور أرنو فيشِر ("معهد شيفباوردامّ للتصوير") في برلين. ومنذ عام ٢٠٠١ تعمل لوزيه مصورة حرة في برلين وباريس.

معارض فردية مختارة
٢٠٠١ نيويورك - تصاوير، جاليري Le Dépot des Photographes (مستودع المصورين)، باريس
٢٠٠٥ شكل الأماكن. بورتريه لموقع هانزِاتنڤيج بأكاديمية الفنون، أكاديمية الفنون ببرلين
٢٠٠٨ الغابة الأسفلت. عمال الليل، جاليري دير تسيدِنيك
٢٠٠٩ حين تنام المدينة. عمال الليل، جاليري سوپالايف، برلين
٢٠١٠ كواليس البرليناله، جاليري Junge Fotografie في دار عرض موفيمِنتو ببرلين
٢٠١٤ تمامًا مثل امرأة – مدينة نيويورك، جاليري متحف تِمپِلهوف ببرلين

إصدارات مختارة
الحضارات محل النزاع، صادرة عن رونالد جراتس وهانز-جِورج كنوپّ، دار نشر Steidl، ٢٠١١ أمِلي لوزيه، تمامًا مثل امرأة، دار نشر Nimbus Kunst und Bücher، ٢٠١٤

بيان الفنانة
"إن التقاط الصور هو طريقتي في التعبير والكاميرا ما هي إلا امتداد لسبابتي: فالتصوير يتيح لي الفرصة لالتقاط تلك المشاعر التي لا أستطيع التعبير عنها خلاف ذلك. وآمل أن تستوقف صوري المشاهدين خلال مسيرتهم، كما استوقفتني تلك اللحظات وأنا التقطتها. إن الغالبية العظمى من صوري إما صور بورتريه أو تغطية صحفية. وإنني حين التقطها أوجِّه نفسي وفقًا للواقع الذي أراه. وبصفتي مراقبة أقوم بالتقاط بعض اللحظات في الحياة من خلال محاولتي لالتقاط صور بإمكانها التعبير عن نفسها. وقد ألجأ في بعض الأحيان إلى تجميعها لسرد قصص بلا كلمات. اعتمد فقط على تقنيات التصوير كالإضاءة وإعدادات الصور. وفي الآونة الأخيرة أصبحت أسجل صوتًا مرافقًا الصور. دائمًا ما تعكس أعمالي رغبتي في الاقتراب من الواقع والتزامي الصراحة قدر الإمكان. وأقوم باختيار الموضوعات التي تثير فضولي وتعكس رغباتي جنبًا إلى جنب مع خبراتي. وآمل أن أتعرف أكثر على العالم من حولي من خلال التصوير الفوتوغرافي."
(أمِلي لوزيه)

www.amelielosier.com

line_color

التصوير الصحفي والتسويق الذاتي
مصعب الشامي
٢٢ يونيو ٢٠١٤ ، ٧ م
اللغة: العربية (الترجمة للغة الإنجليزية غير متوفرة)
الدخول مجاناً

تستضيف مدرسة التصوير الفوتوغرافي بمركز الصورة المعاصرة مناقشة مفتوحة بعنوان " الصحافة الحُرة والتسويق الذاتي" مع المصور الصحفي مصعب الشامي. سيشاركنا الشامي خبرته كمصور صحفي حُر خلال الثورة، وكيف أصبح بعد ثلاث سنوات قادراً على تأسيس حياة مهنية، ونشر صوره وأعماله على نطاق واسع ليشمل العديد من الوسائل الدولية. كذلك سيركز الشامي على دور وسائل الإعلام الاجتماعي في التسويق الذاتي، وما هي إيجابيات وسلبيات أن تكون مصور صحفي حُر في مكان مثل مصر. في النهاية سيستعرض الشامي إحتياطات السلامة للصحفيين، والجوانب الأخلاقية للتصويرالصحفي.

مصعب الشامي هو مصور حُر شاب يبلغ من العمر ٢٣ عام ويعيش بالقاهرة، يغطي الشامي قصص الأخبار اليومية، فضلاً عن المشاريع الوثائقية في العمق الثقافي والإجتماعي. وكثيرا ما وصف أسلوبه وصوره بالحميمة والإنسانية. وتشمل المجلات والصحف و الوكالات التي نشرت صور له مجلة التايم، ماتش باريس، نيويورك تايمز، رولينج ستون، قناة الجزيرة الإنجليزية، وكالة فرانس برس ، والوكالة الأوروبية وغيتي، وايضاَ نُشرت له العديد من الصورعلى الصفحات الأولى لصحف ومنشورات متعددة في جميع انحاء العالم. في عام ٢٠١٣، اختارت مجلة تايم واحدة من صوره التي التقطها خلال احداث العنف في رابعة - مصر، لتكون من بين أفضل ١٠ صور للعام. وحصل على جائزة التَميز من صور العام الدولية عن نفس الصورة. وقد تم اختياره من قبل PDN من بين ٣٠ مصورمن مصوريها الصاعدين لعام ٢٠١٤ ، فضلا عن اختيارة كواحد من أفضل ١٠ شباب الجارديان في وسائل الإعلام الرقمية وذلك لاستخدامه لوسائل الإعلام الاجتماعي للتركيز على عمله وعلى الأحداث الصاخبة للبلاد. في عام ٢٠١٤ فاز بجائزة بوب لعمله من مصر. فاز مصعب بجائزة مصر الدولية للتصوير، وبمسابقة الاتحاد العربي للمصورين . بالإضافة إلى ذلك عرضت صوره في مصر وألمانيا وفرنسا وانجلترا.

line_color

تاريخ الفوتوغرافيا
محمد الميموني
١٩ مارس ٢٠١٤ ، ٧ م
اللغة: العربية (الترجمة للغة الإنجليزية غير متوفرة)
الدخول مجاناً

تعقد مدرسة التصوير الفوتوغرافي بمركز الصورة المعاصرة محاضرة مفتوحة مع المصور محمد الميموني عن "تاريخ الفوتوغرافيا". سيناقش الميوموني طرق التصوير القديمة وأهميتها في السياق الحالي من خلال إلقاء الضوء على تقنيات التصوير القديمة.

محمد الميموني، يعيش ويعمل في القاهرة منذ عام ١٩٩٨واشترك في عدد من المعارض الجماعية المحلية والدولية كمصور. يعمل الميموني أيضاً مصوراً صحفياً لعدد من الجرائد المحلية إلى جانت عمله كفنيّ معمل التحميض بمركز الصورة المعاصرة بالقاهرة. اكتسب مهاراته من خلال احتكاكه مع عدد من المصورين، وخاصة ممن يمتلكون أسلوباً متفرداً، وخبرة متميزة. يختص الميموني بالعمل على الأحجام الكبيرة من الفيلم والعمل بالطرق غير التقليدية (التصوير البديل).

line_color

الصورة والمساحة الشخصية
عادل الوسيلي
٢ ابريل ٢٠١٤ ، ٧ م
اللغة: العربية (الترجمة للغة الإنجليزية غير متوفرة)
الدخول مجاناً

تعقد مدرسة التصوير الفوتوغرافي بمركز الصورة المعاصرة مناقشة مفتوحة مع المصور عادل واسيلي حول مفاهيم الجمال ونسبيتها وذلك بالإضافة إلى عرض التساؤلات الاخلاقية التي يواجهها المصور خلال عمله وسيتم التطرق من خلال المناقشة إلى إشكاليات الممارسات الفنية وعلاقتها بالحرية الشخصية ، والبحث عن نقاط تلاقي بين وجهات النظر حول مفاهيم الحريات والحقوق.

عادل وسيلي مصور فوتوغرافي مصري، عقد عدد من المعارض الفنية التي تعمقت في قلب مصر وتفاصيلها موضحا ثراء الانسان المصري، والثراء الانساني. تسجل كاميرا عاجل وسيلي التراث الانسان لحظة تشكله، محتفيا بالانسان اينما كان. عادل وسيلي ايضا مدرب تصوير محترف، يقوم بالتدريب على التصوير الفوتوغرافي في عدد من المنظمات المصرية والدولية. كاميرا وسيلي تربط خبرته المتنوعة كمهندس تخرج في كلية الهندسة، جامعة عين شمس، وكسياسي مارس السياسة لاكثر من ٢٥ عام، مدافعا دائما عن الفقراء، والتوزيع العادل للثروات، وعن حق كافة افراد الشعب في حياة لائقة، وكفنان اختار الكاميرا للتعبير ولالتقاط الجمال في كل مكان.

line_color

تطور تصوير البورتريه
ستيف دابل
٦ ابريل ٢٠١٤ ، ٧ م
اللغة: اللإنجليزية (الترجمة للغة العربية غير متوفرة)
الدخول مجاناً

تعقد مدرسة التصوير الفوتوغرافي مناقشة مفتوحة عن "تطور تصوير البورتريه" مع المصور البريطاني ﺴﺘﯿڤ دابل. سيأخذكم ﺴﺘﯿڤ في جولة عن تطور تصوير البورتريه بدءاً من مطلع تاريخ التصوير الفوتوغرافي ومروراً بخبراء مجال تصوير البورتريه، وإنتهاءاً عند مجتمع أصبح مهووساً بشبكات التواصل الإجتماعي والسيلفي"selfie" .

عمل ستيف دابل مصوراً فوتوغرافياً محترفاً منذ ١٩٨٥ وتخصص في تصوير المشاهير. من المجلات والجرائد التي نشرت صوره: الجارديان، والأوبزرفر، ورولينغ ستون، وتضم قائمة عملائه شركات سوني، وميكروسوفت، وكومباك، وأدوبي، وأبل، ومجلس الفيلم البريطاني. قام بالتدريس في كلية سانت مارتنز للفنون والتصميم في لندن. منذ إنتقال ﺴﺘﯿڤ عام ٢٠١٠ للقاهرة امضى وقته في التدريس والعمل على مشروعاته الشخصية ويعود احياناً إلى لندن للعمل.

Open Talks

line_color

Portrait and Street Photography in New York and Cairo
Amélie Losier
29 September 2014, 7 pm
Language: English (Translation to Arabic will not be available)
Free entrance


Amélie Losier is a photographer based in Berlin and Paris. After having presented her exhibition Just like a woman with photography from New York City earlier this year she started working on a project in Egypt. She studied photography in Berlin under Arno Fischer (1927-2011). On the occasion of her work stay in Cairo Amélie Losier will present selected works form her oeuvre as well as work in progress.

Vita
Amélie Losier was born in 1976 in Versailles, France. She studied German literature and civilization in Paris, France, and documentary photography under Arno Fischer at the Photography School am Schiffbauerdamm in Berlin, Germany. Since 2001 she has been working as a freelance photographer in Berlin and Paris.

Selected solo exhibitions
2001 New-York - Illustrations, Galerie Le Dépot des Photographes, Paris
2005 Etat des Lieux. Ein Portrait der Akademie der Künste am Hanseatenweg, Academy of fine Arts Berlin
2008 Quand la ville dort. Die Nachtarbeiter, Academy of fine Arts, Klostergalerie, Zedehnick
2009 Wenn die Stadt schläft. Die Nachtarbeiter, exhibition, projection, Supalife Galerie, Berlin
2010 Berlinale Backstage, Galerie Junge Fotografie, Moviemento, Berlin
2011 Wenn die Stadt schläft, Berliner Nachtarbeiter, Photoplatz at Hotel Bogota, Berlin
2014 Just like a Woman, New York City, Prints and Photofilm, Galerie Tempelhof Museum, Berlin

Selected Publications
Konfliktkulturen, edited by: Ronald Grätz, Hans-Georg Knopp, Steidl Verlag Göttingen, 2011.
Amélie Losier, Just like a Woman, Verlag Nimbus Kunst und Bücher, Wädenswil Zürich, 2014

Artist statement
“Taking photographs is my way of expression, the camera is an extension of my index finger: photography allows me to capture feelings that I would otherwise not be able to express. Through my pictures, I hope to stop the viewers in their tracks, reflecting the way I was stopped while capturing the moment. Most of my pictures are either reportage or portraits. Taking these I orient myself by the reality I see. As an observer, I capture moments in life by trying to take pictures that can stand for themselves. I may also assemble them to tell stories without words. I only rely on photography techniques like light and settings of the pictures. And newly I record sound to the pictures. My work always reflects my desire to stay as close to reality and to be as honest as possible. I select topics that arouse my curiosity and reflect my interests, connected with my experiences. Through photography I hope to get to know more about the world that surrounds me.”
(Amélie Losier)

www.amelielosier.com

line_color

Freelance Photojournalism And Self-marketing
Mosa’ab Elshamy
22 June 2014, 7 pm
Language: Arabic (Translation to English will not be available)
Free entrance


The CIC-PhotoSchool is hosting the open talk about "Freelance Photojournalism And Self-marketing"by Mosa’ab Elshamy. Elshamy will share his experience as a freelance photojournalist during the revolution, and how three years later he was able to establish a career, and get his work widely published by many international outlets. Elshamy will also focus on the role of the social media in self-marketing, and what are the pros and cons of freelancing in a place like Egypt. At last Elshamy will discuss the safety precautions and ethical aspect of photojournalism.

Mosa'ab Elshamy is a 23-year-old, Cairo-based independent photographer who covers daily news stories, as well as in-depth cultural and social documentary projects. His style and images are frequently described as intimate and human. Magazines, newspapers and agencies that published his photos include TIME Magazine, Paris Match, The New York Times, Rolling Stone, Aljazeera English, AFP, EPA and Getty Images, and has had images featured on the front pages of multiple newspapers and publications across the globe.In 2013, TIME picked one of his photographs from the violence in Rabaa, Egypt, among its best 10 photos of the year. He won an Award of Excellence from Pictures of the Year International for the same image. He was then selected by PDN among its 30 Emerging Photographers in 2014, as well as one of the Guardian’s Top 10 Youth in Digital Media for his use of social media to bring focus to his work and country’s tumultuous events. In 2014, he won the Bob’s award for his work from Egypt. Furthermore, Mosa'ab has won the Egypt International Photography Contest and Arab Union of Photographers competition. His photography has been exhibited in Egypt, Germany, France and England.

line_color

The History of Photography
Mohamed ELMaymouny
19 March 2014, 7 pm
Language: Arabic (Translation to English will not be available)
Free entrance


The CIC-PhotoSchool is hosting an open talk about “The History of Photography” by Mohamed ElMaymony. ElMaymouny will address the subject of the importance of analog photography in the current context giving insights into old techniques and their relevance nowadays.

Mohamed ElMaymouny has lived & worked in Cairo since 1998. As photographer he participated in collective local & international exhibitions. ElMaymouny also works as a photojournalist for Egyptian local newspapers alongside his job as Darkroom Technician at the Contemporary Image Collective in Cairo. He mainly developed his skills through direct interaction and collaboration with other photographers, especially those with a unique or distinctive style or practice. ElMaymouny is specialized in working with large format film and alternative photography techniques.

line_color

The Photo & The Personal Space
Adel Wassily
2 April 2014, 7 pm
Language: Arabic (Translation to English will not be available)
Free entrance


The CIC PhotoSchool is hosting an open talk with the photographer Adel Wassily about the concept of beauty and the moral inquiries that face the photographer in his/her work. The discussion will address the issue of artistic practice and its relation to personal freedom; the speaker will search for points of communality between different points of view regarding concepts such as freedom and rights.

In Wassily’s photographic work, key questions are addressed in order to allude to motifs and metaphors which emphasize universal human values. The artist aims to dig deep into the details of the everyday, and to reconstruct them in a way which reveals certain values such as freedom, dignity, and justice. There is a sense of harmony created through the photographs as well as sense of renewal and rejuvenation of the “familiar”. Wassily’s exhibitions point to a new approach in photography. His artistic journey has started many years ago, and his work continues to acquire maturity over the years. He is a free and independent artist, and it is the value of freedom which permeates his photographs.

line_color

Evolving Portraiture
Steve Double
6 April 2014, 7 pm
Language: English (Translation to Arabic will not be available)
Free entrance


The CIC-PhotoSchool is hosting an open talk about “Evolving Portraiture” by Steve Double. Steve will take you on a walk through the evolution of portraiture from the very beginnings of photography, through the masters of the genre and up to today’s social media 'selfie' obsessed society.

Since 1985 Steve Double worked as a professional photographer based in London and traveling the globe snapping the stars of the entertainment industry. Magazines and newspapers that published his photos include The Guardian, The Observer, and Rolling Stone magazine. Sony, Microsoft, Compaq, Adobe, Apple, and The British Film Council are among his client list.
He also developed a still life practice and began teaching at Central St. Martins College.
Since moving to Cairo in 2010, he has spent his time teaching, working on personal projects and travelling back to London for jobs.