فوتوكايرو 5
عن فضول وليس عن اقتناع

مشروع فنون معاصرة ينظمه مركز الصورة المعاصرة
من 14 نوفمبر/ تشرين ثاني وحتى 17 ديسمبر/ كانون أول 2012


فوتوكايرو 5: عن فضول وليس عن اقتناع هو مشروع فنون معاصرة ضخم ينظمه مركز الصورة المعاصرة ويفتش في فكرة تحوّل البارادايم. تقيم المشروع القيمة ميا يانكوفيتش.

يتعاطى فوتوكايرو 5 مع سبل تشذّر الواقع وتبلور تحولات وجهات النظر الشحصية. يفتش هذا المعرض – والذي يضم فنانين محليين ودوليين الناشئين منهم والمخضرمين – في قدرة الفن على استحضار ردود أفعال ناجعة في نفس المتفرج.

يبحث فوتوكايرو 5 في أوضاع قوى فاعلة تلعب دوراً في صوغ الواقع، مثل البارانويا وفعل الإدراك وحالات الوعي المتحولة. تكشف أجساد ومواد ومعارف لم تتصالح قط مع محيطها السياسي أو المعماري أو المؤسساتي عن أوجهها من خلال العرض: من حكاية هوجة رقص هستيري قرب موقع البرلمان الأوروبي الحالي، ومروراً بنصب تذكاري مستحيل يحيي ذكرى الثورة، وانتهاءً بميزان القوى العبثي الذي تنطوي عليه إعادة تمثيل مشهد اعتقال مواطن خرج عن السيطرة.

يستقي فوتوكايرو 5 عنوانه من تعليق عابر في عمل هارون فاروقي الذي يحمل عنوان فيديوغرامات الثورة، والتي تحمل فيها مقاطع من الثورة الرومانية التي اندلعت في العام 1989 تعليقاً يضفي عناية خاصة على موقف المصوِّر ودوافعه. يحمل ذلك التعليق إشارة إلى قرار – عن فضول وليس اقتناع – مصوِّر تابع لتلفاز الدولة بأن يمر بالكاميرا سريعاً على تظاهرة ناشئة من جانب إلى الآخر، ضارباً عرض الحائط بما تلقى من تعليمات. إن معالجة فاروقي لهذه المادة تلقي الضوء على هذه الإشارة في خضم الحدث الموصوف. فإن كان للفن أن يتعامل مع "فعل ثوري" فإن فضول المصوِّر البرئ وتردده الجسدي يحل هنا محل تلويحات تمثيلية جليلة، بينما يسمح لنا وبشكل حاسم أن نشهد لحظة استيقاظ مارد الواقع الراديكالي.

لتحميل كتيّب المعرض، انقر هنا

المعرض

الإفتتاح 14 نوفمبر/ تشرين الثاني، 8 م
جميع المواقع مفتوحة للجمهور يومياً من 12 وحتى 8 مساءً.
يصاحب جميع الأعمال نصوصاً باللغتين العربية والإنجليزية.

مصنع تاون هاوس
محمد عبد الكريم ودافيد ديغنر وسمير الكردي وحسن خان وباسم مجدي وإليزابيث برايس وأندريه روماو وبن راسل وسارة سامي.

واجهة دكان ش. محمود بسيوني
ساسكيا هولمكفيست

مركز الصورة المعاصرة
أحمد الغنيمي وإيمان عيسى وهناء صفوت ونورة سيف ومحمود طارق

المؤتمر

17 نوفمبر/ تشرين ثاني، 10:30 - 6 م
معهد جوته


المتحدثون: أنجيلا هاروتيونيان ومي الوكيل ونورة سيف ومحمود طارق وسارة سامي وسما والي وباسم مجدي وياسمينة متولي ومي الإبراشي وحسن حان.

يتعرض الفنانون المصريون منذ مطلع العام 2011 – شأنهم شأن زملائهم في شتى أرجاء البسيطة – لجدل محتدم حول علاقتهم بالسياسة من زاوية كونهم فنانين أو نشطاء أو مواطنين.

يسعى هذا المؤتمر إلى توسيع حلقة النقاش حول تلك المقولة المتكررة والتي تقول بأن الوقت لازال "مبكراً" كي نبدع فناً، ليس تشكيكاً في صحة هذا الحدس في كثير من الآونة، وإنما لأنه ينحو إلى إقصاء عمليات إبداعية تمضي قدماً رغم كل شيء في خضم تلك اللحظة "المبكرة" الاستثنائية والمثيرة. قد يقودنا فحص تلك اللحظة التي أُهمَل نقدها حين أُنهِكت قوانا، إلى إيجاد صلة ما بين اللحظة الثورة واللحظة الفنية.

برنامج عروض أفلام

كيف نرى - برنامج عروض أفلام هارون وحديث الفنان
يقام بالشراكة بين بيروت ومركز الصورة المعاصرة
24 – 27 نوفمبر/ تشرين الثاني
بيروت 11 ش. محمود صدقي العجوزة، الجيزة

ذاع صيت الفنان والمخرج الألماني هارون فاروقي بسبب أعماله الوثائقية التجريبية والتي ينتجها منذ العام ١٩٦٩. يلفت فاروقي اهتمام المشاهد في أعماله والتي تفوق مائة فيلم وتجهيز، إلى التعقيدات البصرية والخفية التي تنطوي عليها الحياة اليومية، حيث لا ينفك يتجاوز كل ما هو معهود بعين ناقدة راصدة، ومن ثم يطرح تساؤلات حول التعايش المجتمعي وموازين القوى والسياسة وقسوة الحرب والتزايد المطرد لهيمنة رأس المال. يستعين فاروقي بتقنيات تصوير ومونتاج مميزة من أجل تقييم عملية اختلاق العادات الإدراكية وكيفية تأثرها بظهور التقنيات الجديدة.

يقوم فوتوكايرو ٥ بتقديم برنامج عروض لعدد من أعمال هارون فاروقي وذلك بالتعاون مع كل من بيروت وسيماتك ومعهد جوته. يشغل موضوع العمل موقع الصدارة في مشروع البحث الدولي طويل الأمد الذي يحمل عنوان “العمل من خلال لقطة واحدة” والذي أطلقه فاروقي بالشراكة مع الناقدة السينمائية والقيّمة أنتيه إهمان. يشتمل المشروع على سلسلة من ورشات صناعة الأفلام في ١٦ مدينة حول العالم، كانت آخرها القاهرة حيث عقدت في بيروت بالتعاون مع مركز الصورة المعاصرة وسيماتك ومعاهد جوته بالقاهرة والإسكندرية. يعد هذا البرنامج امتداداً لما نوقش في الورشة ولموضوع فوتوكايرو 5.

برنامج عروض أفلام: حد الصورة – النسخة # ٠
تقييم: تامر السعيد
سيماتك: 19أ ش. عدلي، الدور الخامس، شقة 28 وسط البلد، القاهرة

حد الصورة هو برنامج بحث مفتوح يرصد محاولات فناني السينما للتعامل مع تحولاتها التكنولوجية عبر تاريخ اللغة السينمائية.

من خلال خمسة أفلام ومساحة للنقاش وفي سياق فترة تحولات كبرى، يعيد البرنامج تساؤلات المراحل الإنتقالية في تاريخ السينما ويبحث في لحظات ثورة الصورة السينمائية على حدها المتاح.

البرنامج التعليمي التوجيهي

تماشياً مع التوجه التعليمي الذي ينتهجه عدد من المؤسسات الفنية في مصر، ومع منهج النصح والإرشاد الندّي الذي يتبعه مركز الصورة المعاصرة مؤخراً، ينخرط عدد من الفنانين في تجربة تعليمية استشارية يقوم عليها أقرانهم من الفنانين بغية إنتاج أعمال خصيصاً من أجل فوتوكايرو 5. قامت الفنانة دعاء علي بتوجيه الفنانين سارة سامي ونورة سيف ومحمود طارق وسما والي في هذه التجربة التعليمية. إن هذه التجربة لهي بمثابة بحث فني للفنانة دعاء علي والتي تم تكليفها أيضاً بكتابة نصاً يعالج مناطق التوتر والتساؤلات المتعلقة بعملية تكوين الفنانين الشباب. ومن هنا صارت تلك التجربة نسخة غنية بالزخم النقدي لما قد يكون أكثر وسائل "تدريب" الفنانين نجاحاً: ألا وهي مناقشة أقرانهم من الفنانين. تعرض أعمال سارة سامي ونورة سيف ومحمود طارق التي تم التكليف بها في معرض فوتوكايرو٥، كما ينشر نص لفنانة دعاء علي ضمن كتيّب فوتوكايرو في مارس/ أيار 2013.

حفل إطلاق كتيّب فوتوكايرو ٥

١٢ فبراير ٢٠١٤ ، ٧ م

للكتيّب الإلكتروني، إضغط هنا.

الشركاء
غاليري تاون هاوس للفن المعاصر
معهد جوته – القاهرة
بيروت
سيماتك
شركة الإسماعيلية للاستثمار العقاري
Egypt Independent

بدعم من
الصندوق العربي للثقافة والفنون
مؤسسة مبادرات الفنون
معهد جوته – القاهرة
المجلس الثقافي البريطاني -القاهرة
مؤسسة روزا لوكسبمرغ
المورد الثقافي
مؤسسة كامويس
سفارة البرتغال في القاهرة
فندق فلامنكو

نهدي فوتوكايرو ٥ لذكرى شيماء صبرة، الزميلة العزيزة والتي وافتها المنية في ٢٨ أكتوبر/ تشرين أول ٢٠١٢.

PhotoCairo 5
more out of curiosity than conviction

A contemporary art project in Downtown Cairo
14 November-17 December 2012


PhotoCairo 5 is a large-scale contemporary art project organised by CIC and curated by Mia Jankowicz that explores the notion of paradigm shift.

PhotoCairo 5 is about ways in which reality is splintered and shifts of subjectivity are made. Involving international and local, emerging and established artists, this exhibition explores the ability of art to trigger affective responses within the viewer.

PhotoCairo 5 explores forces at play in reshaping reality, such as paranoia, the act of recognition, and altered states of consciousness. Bodies, materials and knowledges radically unreconciled to their political, architectural, institutional surroundings appear across the show: from the tale of a hysterical dancing spree near the site of the European Parliament, to an impossible monument to the revolution, and the absurd power dynamics of a re-enacted citizen's arrest gone wrong.

The project takes its title from a passing comment in Harun Farocki’s Videograms of a Revolution, in which existing footage of the Romanian Revolution of 1989 is narrated with attention to the position and motivations of the person filming. The comment refers to the decision – more out of curiosity than conviction – of a state TV camera operator to ‘glance’ the camera sideways at an emerging protest, against instructions. Farocki’s treatment of the material calls attention to this gesture over the depicted event. If art is to handle 'revolutionary acts', here the camera operator's innocent curiosity and bodily uncertainty takes the place of grand representational gestures, yet crucially, allow us to witness the awakening of a radical reality.

Click here to download PhotoCairo 5 Pocket Programme

Exhibition

Opening 14 November, 8 pm
All venues open 12-8pm every day.
All works with text are bilingual Arabic/English.

Townhouse Factory Space
Mohamed Abdelkarim, David Degner, Samir ElKordy, Hassan Khan, Basim Magdy, Elizabeth Price, André Romão, Ben Russell & Sarah Samy.

Mahmoud Bassiouny street Shopfront, Downtown Cairo
Saskia Holmkvist

Contemporary Image Collective
Ahmed El Ghoneimy, Iman Issa, Hanaa Safwat, Noura Seif, & Mahmoud Tarek

Symposium

17th November, 10:30 - 6 pm
Goethe Institut, Kairo


Contributers: Angela Harutyunyan; Noura Seif, Mahmoud Tarek, Sarah Samy, and Sama Waly; Mia Jankowicz,Basim Magdy, Jasmina Metwaly and May Al- Ibrashi; Hassan Khan

Since early 2011, in common with many of their international colleagues, Egyptian artists have been subjects of a debate concerning their relationship to politics as artists, activists, or citizens.

This symposium aims to expand upon the oft-cited truism that it is nearly always 'too soon' to make art—not because this sentiment is not usually true, but because it tends to foreclose a reflection on what nevertheless goes on as a creative process in the exceptionally exciting 'too soon' moment anyway. Through examining this critically neglected space, and from a position of near-exhaustion, we might locate a link between the revolutionary moment and the artistic one.

Screening programmes

How We See - Harun Farocki screening programme and talks
Co-curated by Beirut and CIC
24-27 November
Beirut 11 Mahmoud Sedky St. Agouza, Giza

Harun Farocki is a German filmmaker and artist best known for his experimental documentaries produced since 1969. In more than a hundred films and installations he draws our attention to the visible and invisible complexities of everyday life, consistently pushing formal boundaries with the persistent eye of a critical observer to raise questions dedicated to social coexistence, power relations, politics, the cruelty of warfare, and the growing dominance of capitalism. With his distinctive camera and montage techniques Farocki assesses the fabrication of perceptual habits and how it is altered by the advent of new technologies.

In collaboration with Beirut, Cimatheque and the Goethe Institut, PhotoCairo 5 will present a series of screenings and talks of and around Farocki's works. The recurring theme of labour is the subject of the long-term international research project "Labour In A Single Shot" started jointly with film critic and curator Antje Ehmann. It entails a series of filmmaking workshops, the most recent being Cairo, realised by Beirut in cooperation with CIC, Cimatheque and the Goethe Institutes in Cairo and Alexandria. The screening programme will segue the concerns of the workshop and PhotoCairo 5.

The Edge of the Image #0
Curated by Tamer El Said
Cimatheque, 19A, Adly St., 5th floor, Apt. 28, Downtown Cairo

The Edge of the Image is a work in progress programme that observes the filmmaker's attempts to deal with the technological transitions of the medium throughout the history of cinematic language.

Through five films and a discursive platform, and in the context of a time of larger transitions, this programme re-questions the transitional periods in cinema history, and investigates moments when the image has pushed its edge and risen up against its given boundaries.

Mentorship

In keeping with the educational remit of many Egyptian art institutions, and with CIC's investment in peer mentoring in the last months, a number of artists are engaging in a process of peer mentoring in order to develop works specifically for PhotoCairo 5. Artist Doa Aly has mentored the artists Sarah Samy, Noura Seif, Mahmoud Tarek, and Sama Waly. This process is also a form of research for Aly, who has been commissioned to write a text noting the tensions and issues of the formation of young artists; the process is a critically concentrated version of arguably the most successful way artists are 'trained': talking to other artists. The commissioned works of Sarah Samy, Noura Seif, and Mahmoud Tarek can be found in the exhibition, and Doa Aly's text will be published alongside the PhotoCairo 5 catalogue in March 2013.

PhotoCairo 5 Catalogue Launch

12 February 2014, 7 pm

For the online catalogue, click here.

Partners
Townhouse Gallery of Contemporary Art
Goethe Institut – Kairo
Beirut
Cimatheque
Ismailia for Real Estate Investment
Egypt Independent

PC5 is funded by
Arab Fund for Arts and Culture
Foundation for Arts Initiatives
Goethe Institut - Kairo
Rosa Luxemburg Foundation
British Council Cairo
Culture Resource
Instituto Camoes
Portugese Embassy – Cairo
Flamenco Hotels & Resorts

PhotoCairo 5 is dedicated to the memory of Shaymaa Sabra, beloved member of staff who passed away on 28 October 2012.