تأملات في الصورة الفوتوغرافية

ورشة إبداعية عملية تستكشف كتاب "الغرفة المضيئة" لرولان بارت

مشروع جماعي مع نادية منير وروني كلوز

مدة الورشة: خمس جلسات تبدأ من يوم الإثنين ١ ديسمبر، ٨ ديسمبر، ١٥ ديسمبر، ٢٢ ديسمبر، و أخيراً ٢ فبراير

الموعد النهائي لتقديم الطلبات: يوم الخميس ٢٧ نوفمبر

يسعد مركز الصورة المعاصرة إعادة إفتتاح مكتبته كحيز مفتوح للمناقشات و اللقاءات الفنية، إلي جانب عروض أفلام ، ومجموعات قراءة وعروض أدائية.
تعد هذه الورشة الأولي من ضمن سلسة مجموعات القراءة التفاعلية. الورشة مخصصة لكتاب "الغرفة المضيئة" للفيلسوف و الناقد الأدبي الفرنسي رولان بارت . يناقض بارت في كتابه الأخير قبل موته كثيرا من أفكاره السابقة ، مناقشا كيف ننظر للصورة مجدداً بعد أن نرفض كل معرفتنا السابقة بها.

يهتم كتاب "الغرفة المضيئة" بعلاقتنا بالذاكرة من خلال الصور بشكل عام والبورتريهات بشكل خاص، إلي جانب مناقشته لرؤية بارت التي لا تمجد من قدرات التصوير الفوتوغرافي كأداة للتعبير بل علي العكس تطرح تساؤلات عن ما يراوغنا في الصور، محددا أشكال التعبير بالصورة. باللإضافة إلى مفاهيم بارت، تطرح الورشة تطبيقات عملية ممكن استخلاصها من الكتاب، كما أنها تأمل الي مناقشات أوسع عن إختلاف و تعدد أساليب الترجمة.

سيتاح الكتاب باللغتين الإنجليزية والعربية، كما أننا سنوفر نسخ بلغات أخرى بما فيها الفرنسية والألمانية. الورشة متعددة اللغات بالرغم من التركيز أكثر على العربية والإنجليزية. ليس مطلوباً من المشاركين المعرفة بكلتا اللغتين بل نشجع المشاركة مِن الذين لا يجيدون سوى العربية أو الإنجليزية كما أن المشاركة لا تستلزم خلفية سابقة في التصوير الفوتوغرافي.

للراغبين في تقديم طلب للمشاركة في هذا المشروع، الرجاء إرسال إيميل إلى أندريا تال ونادية منير تحت عنوان "تقديم الطلب لورشة تأملات في الصورة الفوتوغرافية" مع ارسال المعلومات التالية: الاسم وبيانات التواصل ولماذا تهتم بالمشاركة في هذه الورشة.

الرجاء إرسال تقديم طلباتكم واستفساراتكم إلى: nadiamounier@gmail.com و
a.thal@ciccairo.com .

(Un)Thinking the Photograph

A Creative Practical Workshop Exploring the Book Camera Lucida by Roland Barthes

A group project with Nadia Mounier and Ronnie Close

Length: Five sessions on the following dates: Monday 1 December, Monday 8 December, Monday 15 December, Monday 22 December, Monday 2 February

Application deadline: Thursday, 27 November 2014

CIC is happy to announce the reopening of its library as an open space for discussions, talks, workshops, screenings, reading groups and performances.
This first workshop in our series of interactive reading groups is dedicated to French theorist Roland Barthes’s book Camera Lucida. In this book, he contradicts his earlier ideas and argues that we must reject knowledge about images and just look again. Camera Lucida is thus concerned with our relationship to memory through images, specifically portraiture.

Rather than celebrating the capacity of photography, Barthes addresses the limits of representation and asks what evades us in images. Beyond a reflection of Barthes concept the workshop engages in possible practical articulations of his writing and broader reflections on forms of translation.

The book will be available in Arabic and English and we keep copies in other languages, including French and German. The workshops are multilingual with a particular focus on Arabic and English. However, participants are not required to speak both languages and we encourage participation from those who only speak Arabic or English. No knowledge of photography is required in order to participate.

To those who wish to apply to this project, please send an email to Nadia Mounier and Andrea Thal with the title “(Un)Thinking the Image Application,” and include in the email the following information: Name, Contact Information, and why you are interested in the group.

Please send your applications and questions to the following two email addresses:
nadiamounier@gmail.com &
a.thal@ciccairo.com .