مراجع*
بين الفنون البصرية والأرشيف

من ١٢ ديسمبر ٢٠١٣ وحتى ١٢ يناير ٢٠١٤

أمادو الفادني، مريم إلياس ومروى الشاذلي، علياء صلاح، ندى شلبي

تنسيق فنّي: هالة القوصي وأورييل أورلو
بدعم من بروهلفتسيا، المؤسسة الثقافية السويسرية

المعرض متاح من الأحد – الخميس، من ١٢ وحتى ٩ م
مركز الصورة المعاصرة ، القاهرة

الإفتتاح:
الخميس ١٢ ديسمبر ٢٠١٣
٦ م – محاضرة: " الفن والبحث"
٧:٣٠ م: الإفتتاح

الختام:
الأحد ١٢ يناير ٢٠١٤
٧ م - جولة في المعرض مع الفنانين

في خريف ٢٠١٢، اشترك عدد من الفنانين البصريين مع هالة القوصي وأورييل أورلو في ورشة عمل انعقدت في مركز الصورة المعاصرة، بدعم من المؤسسة الثقافية السويسرية بروهلفتسيا حول موضوع البحث التاريخي والمادة الأرشيفية في الممارسات الفنية المعاصرة. استمرت الورشة أسبوعا تم بعدها اختيار أربعة من مشاريع المشاركين لمنحة دعم وتطوير. معرض مراجع - بين الفنون البصرية والأرشيف هو حصيلة عام من الجهد البحثي والتطوير الفني لهذه المشاريع، يقدم فيه الفنانون المشاركون أربعة أعمال مركبة، يتناولون فيها نقاط مكانية محددة والطبقات التاريخية المختلفة المرتبطة بها.

في مشروع " أنا وأنت والزمن طويل" تجمع ندى شلبي صورا ونصوصا مستلهمة من موقع تل اليهودية الأثري في محافظة القليوبية. هذا الأرشيف المتجذر هو نسيج مختلط من روايات مختلفة المصادر ووقائع وأساطير مرتبطة بتاريخ الموقع القديم وأقاصيص محلية حول أصل تسميته وعادات شعبية مرتبطة به وبمواقع مماثلة في أماكن أخرى. عنوان المشروع "أنا وإنت والزمن طويل" مرتبط بحالة التناقض التى يعبر عنها الموقع فالجملة العامية تشير إلى عداوة ممتدة وفي نفس الوقت إلى ارتباط أبدي.

في مشروع علياء صلاح "خطوط في البحر"، تتحول الصحيفة اليومية لموقع ترتسم عليه التبعات الشخصية والسياسية لصراع المصالح في إقليم شرق المتوسط. تعرض الصفحات الافتتاحية للجريدة في تواريخ مختلفة والتي نظمتها وشكلتها الفنانة صورة تفصيلية للتعارض الواقع بين حقوق مصر كما نصت عليها إتفاقية الأمم المتحدة والتهديدات المحيقة بها من الإتفاقية بين قبرص وإسرائيل وما يمكن أن ينتج عنه في المستقبل. يطرح المشروع تساؤلات حول الأسس التي تبنى عليها هذه الاتفاقات ويصيغ موضوعات صحفية عنها في الماضي والحاضر والمستقبل.

"رسم على جسد عاري" عنوان المشروع الذي تعاونت فيه مريم إلياس مع مروي الشاذلى ، ويرتكز على ستوديو الرسم في كلية الفنون الجميلة، جامعة حلوان حيث أتمت الفنانتين الدراسة الجامعية وحيث تُدرس الشاذلي حاليا. يتناول المشروع بمكوناته من فيديو وصور ونصوص تسجيلية الستوديو كساحة عملية تشهد تلاقي التغير في سياسات تدريس الفنون والتبدل في مفاهيم الجمال والقيمة والسيطرة الثقافية في فعل الرسم. منذ أنشأ الأمير يوسف كامل كلية الفنون الجميلة عام ١٩٠٨، بدأ استخدام الرسم من "موديل" بشكل واسع وتوارثت عائلات هذا العمل حتى تم منعه في السبعينيات. الفيلم يعطي للموديل الصامت صوتا ليتكلم عن الفن والمؤسسة التعليمية وعن مشاعره تجاه عمله والمطبوعة المصاحبة تظهر عينات من واجبات الطلبة المتكررة عبر السنين.

أمادو الفادني يقيم "متحفا للهولوكوست الأسود"، يخلد ذكرى المذابح العرقية لشعوب قبائل الهريرو والناماجوا في ناميبيا الحالية والتي أودت بحياة عشرات الآلاف على أيدى المستعمرين الألمان. وتعد هذه المذابح الأولى من نوعها في القرن العشرين ويعتبرها بعض الباحثون مثالا تبعه النازيون في الحرب العالمية الثانية بمعسكرات الموت ليهود أوروبا. يلتفت مشروع الفادني لغياب تمثيل مناسب لهذه الوقائع الأليمة في ذاكرة تاريخ القارة والإنسانية. يقول أمادو الفادني عن مشروعه: "عندما يتوفى أحد أفراد الهيريرو فإن نارًا مقدسة يتم إشعالها من قِبَل شخص يشاركه اسمه أو اسمها حتى تتحرر روح المتوفى من جسده. ولأن الكثير من أسماء الضحايا فُقدت فى معسكرات التكثيـف واستُبدِلت بأرقام، فإن نارهم المقدسة لم تُشعل وأرواحهم لم تحـرر. 3000 قطعة من الخشب تمثل ضحايا الهيريرو، كل منها خُتمت ورُقِّمت إحياءا لذكرى ضحايا معسكر تكثيف جزيرة شارك.

وقامت بروهلفتسيا، المؤسسة الثقافية السويسرية بالقاهرة بدعم المشروعات الأربعة والأبحاث التي سبقتها.

REFERENCES*
Artists Activating the Archive

12 December 2013 - 12 January 2014

Amado Alfadni, Mariam Elias & Marwa El Shazly, Aliaa Salah, Nada Shalaby

Curated by Hala Elkoussy and Uriel Orlow
Supported by Pro Helvetia, Swiss Arts Council

The exhibition is open Sundays to Thursdays from 12 - 9 pm
Contemporary Image Collective, Cairo

Opening:
Thursday 12 December 2013
6 pm – Curators Introductory Talk: ‘Art and Research’
7:30pm – Opening Reception

Finissage:
Sunday 12th January 2014
7pm - Artist Tour of the Exhibition


Following a week-long workshop at CIC in 2012, led by Hala Elkoussy and Uriel Orlow and exploring the generative potential of research and the archival for contemporary art practice, four projects by participating artists were selected to be developed over a year long research and development period. References* presents the culmination of this intensive process in the form of four installations, each addressing a place and its attendant narratives that connect different layers of history with the contemporary.

Nada Shalaby’s You and I and Time is Long assembles a collection of images and text inspired by the archaeological site of Tel el Yehudiya in Qalyubia Governorate, Egypt. The rhizomatic archive presents multiple accounts of the ancient site weaving together political, social, historical and imaginary narratives. The title, You and I and Time is Long points to an inherent ambivalence embodied in this site; it stems from a colloquial Egyptian phrase used to refer to a lingering animosity (as in “I will get you eventually”), while also implying an eternal state of togetherness.

In Aliaa Salah’s Lines in the Sea the local newspaper becomes the site where the personal and political implications of territorial and economic claims in the eastern Mediterranean are played out. In a series of collaged newspaper covers we travel into Egypt’s exclusive economic zone (EEZ) as prescribed by the UN and threatened by a maritime delimitation agreement between Cyprus and Israel. The project questions the basis on which such agreements are concluded and re-imagines newspaper articles about it in the past, present and future.

Drawing On A Nude Body, a collaborative project by Mariam Elias and Marwa El Shazly, revisits the Faculty of Fine Arts at Helwan University, where they both studied or worked, and examines the drawing studio as a place where the changing politics of art education, aesthetic renewal and cultural hegemony are recorded in the act of drawing. Since its inauguration by Prince Youssef Kamal in 1908, the Faculty of Fine Arts became one of the few places in the country that features the practice of “life models”. Specific families have inherited this job over the years, until nude modeling was banned in the 1970’s. In the video the silently posing life-models are given a voice to talk about art, the academic institution and their work, while a publication documents repetitive student assignments over the years.

Amado Alfadni’s Black Holocaust Museum imagines a museum for the largely forgotten Herero and Namaqua Genocide in modern day Namibia. Considered to be the first genocide of the 20th century it served as a model for Hitler's attempted extermination of the European Jews. The project grapples with the lack of representation and the memorial form. The artist states: “When a Herero dies a sacred fire is lit by a person who shares his or her last name. Because the names of so many Herero were lost in the concentration camps and replaced with numbers, their fires can never be burned and their spirits cannot be released. The three thousand pieces of unburned wood stand in for the Herero victims. Each one is stamped and numbered to memorialize a victim of the Shark Island concentration camp.”

The four projects of REFERENCES* and the research leading up to them were initiated and supported by Pro Helvetia, the Swiss Arts Council in Cairo.