السرد القصصي البصري في المجتمع المفتوح

مارس/ آذار – أكتوبر/ تشرين أول 2012

الورشة الأولى: 18 – 23 مارس / آذار 2012

يعلن كل من مركز الصورة المعاصرة وورشات آل- ليكيندوي ومؤسسة نور عن إطلاق مشروع السرد القصصي البصري في المجتمع المفتوح، وهو برنامج لتدريب المصورين الوثائقيين والمصورين الصحافيين في مصر لمدة ستة أشهر.

ييتيح البرنامج فرصة الحصول على تدريب مغطى التكلفة بالكامل، ودعم لـ 15 مصوراً/ة من المهتمين بالتوثيق البصري للأحداث ذات الحيثية في مصر والمنطقة. وقد تشكلت لجنة تحكيم تضم 4 محترفين، وهم: كلوديا هنترسير ومانوشير دغاتي وميا يانكوفتش وتوماس هارتويل، وقامت باختيار 15 مصوراً/ة من بين 68 طلب تقدم للمشاركة في هذا البرنامج. تيح البرنامج فرصة الحصول على تدريب مغطى التكلفة بالكامل، ودعم لـ 15 مصوراً/ة من المهتمين بالتوثيق البصري للأحداث ذات الحيثية في مصر والمنطقة. يحصل المتدربون على ورشتين تدريبيتين احترافيتين مدة كل منهما ستة أيام تدوران حول السرد القصصي البصري، ويعقدهما ثلاثة مصورين ومهنيين معترف بهم دولياً، يعقبهما فترة ستة أشهر من المشورة والنصح.


البرنامج
يتيح البرنامج التدريبي للمصورين الخمسة عشر ما يلي:
- إمكانية العمل لفترة طويلة على موضوع قصة محددة
- ثلاثة مصورات محترفات معترف بهن دولياً كمدربات وموجهات
- ورشتين تدريبيتين متقدمتين إحداهما في بداية فترة التدريب، والأخرى في ختامها
- خدمة التوجيه والمشورة عبر الإنترنت طوال فترة التدريب التي تمتد ستة أشهر
- مواعيد تسليم، كي تبقى المشروعات على الطريق السليم
- الدعاية والترويج محلياً ودولياً للمشروعات التي تم انتاجها

تشارك المدربات والمتدربون في ورشتين تدريبيتين مدة كل منهما ستة أيام (48 ساعة) تعقد في مدرسة التصوير الفوتوغرافي بمركز الصورة المعاصرة بالقاهرة.

الورشة الأولى. : وتعقد في الفترة من 18 وحتى 23 مارس/ آذار 2012. سوف توجه المدربات مجموعة المشاركين نحو السرد القصصي البصري الناجح. تتضمن الورشة تدريبات على التصوير والتحرير، وطرح نماذج معادلات مختلفة لتوظيف الوسائط المتعددة. كما تشتمل على تدريب مبدئي على إضافة التعليقات وتحرير الصور وأرشفتها. سوف تغطي محاضرات الورشة موضوعات التصوير الوثائقي، وحرية التعبير واستقلال الإعلام، وأهمية المعلومات الموثوق بها والحاجة إليها، ودور الإعلام المجتمعي وصحافة المواطن وكيفية توظيفهما بشكل فعال في الإعلام المحترف. كما سوف تناقش المخاطر المختلفة التي يتعرض لها المصورون ومسألة السلامة، وكذلك الاحتياج إلى الشفافية في الصحافة خاصة لدى التوعية بالصحافة الحرة والمجتمع المفتوح. سوف يناقش دور السرد القصصي المصور ومنافعه، وكيف يمكن له أن يصل إلى أقصى درجة من الفعالية في السياقين المحلي والدولي. سوف يتم مناقشة أفكار قصص كل من المتدربين في الورشة الأولى، وعرض عدة سبل للتعاطي مع موضوعاتهم المختارة.

المشورة عبر الإنترنت. من المخطط لجميع المشاركين/ات أن يكونوا على استعداد لبدء العمل في قصصهم بمجرد انقضاء الورشة الأولى. سوف تخصص موجهة واحدة لكل متدرب. وسوف يمثل موقع عبر الإنترنت منبر التواصل ما بين الموجهات والمتدربين. جدير بذلك الموقع أيضاً أن يتيح مساحة لرفع صور المشاركين وتخزيتها مما يسمح للناصحين بالاطلاع على الأعمال وتحريرها وحفظها وأرشفتها. سوف يلتزم المتدربون بجدول تسليم الأعمال بواقع مرتين شهرياً، من أجل تحريرها ونقدها. سوف يجري الحوار ما بين الموجهات والمتدربين من خلال البريد الإلكتروني أو برنامج سكايب.

الورشة الثانية . : وتعقد في أكتوبر/ تشرين أول 2012. يعرض فيها المتدربون جميع المادة التي أنتجت ضمن مشروعات القصص. قد تشتمل تلك المادة على نصوص أو تسجيلات صوت أو مقاطع فيديو عند الحاجة. سوف يقوم كل من الناصحين بالعمل مع المتدربين بشكل فردي لتحرير القصص، كما سوف يتوفر في الورشة دعم فني للتدريب على عمليات معالجة الصورة ووسائل العرض باستخدام الوسائط المتعددة إن دعت الحاجة. سوف نوجه الدعوة لمحررين فوتوغرافيين محليين للحضور وإبداء آرائهم في القصص النهائية، وسوف نتيح للمجموعة تحليلاً لقنوات الإعلام المتوفرة على الساحتين المحلية والدولية اليوم، وسبل الترويج وكيفية الوصول إليها.

الدعاية والترويج
سوف تتعهد ورشات آل- ليكيندوي بنشر مشروعات المتدربين النهائية على موقعها الإلكتروني عقب انتهاء المشروع. كما سوف يكون منوطاً بكل من ورشات آل - ليكيندوي ومركز الصورة المعاصرة ومؤسسة نور الترويج للمشروعات من خلال قوائم كل منها البريدية وقنوات الشبكات المجتمعية، علاوة على تسهيل التواصل مع الصحافة المحلية والمحررين الدوليين ومنظمي المعارض والمهرجانات، من أجل إتاحة الفرصة لأكبر قدر من المشاهدة لتلك الأعمال.

حول خلفية مشروع السرد القصصي البصري في المجتمع المفتوح
ينبع هذا البرنامج التدريبي من رغبة في دعم العمل الإبداعي الذي يستعين بالتصوير الفوتوغرافي بوصفه وسيلة للسبر النقدي للموضوعات المجتمعية والاقتصادية والسياسية الجارية في مصر اليوم. لقد جلبت تغيرات العام الماضي الدرامية أملاً في عهد جديد في السياسة والمجتمع، وزيادة في مساحة حرية التعبير. يقف المصورون على الجبهة الأمامية شهوداً وموثقين للأحداث عن قرب، ينقلون صوراً لجمهور عريض بطريقة يمكن لها أن تترك أثراً باقياً، إن أحسن استخدامها. لقد صمم هذا البرنامج دعماً للمصورين الفوتوغرافيين في مصر، والذين يغذون المجتمع المدني في الداخل، وعرض تلك الموضوعات على الساحة الدولية متى كانت ملائمة وذلك من خلال عملاً وثائقياً طويل الأمد، بدلاً عن تصوير التغطيات الإخبارية. تقودنا خبرتنا في عقد برامج التدريب إلى أن فرصة المصورين في النمو الشخصي والمهني تتضاعف مع التنمية الموجهة طويلة الأمد والمعاونة في المشروعات والتعليم الاحترافي والتعاطي مع زملاء المهنة المحترفين. إننا نستجيب كذلك لغياب برامج التدريب المتقدمة غير المكلفة في مصر، والتي تتيح للمصورين التنافس على الساحتين المحلية والدولية.

لدى كل من المؤسسات الثلاث ما تقدمه من أجل إثراء البرنامج التدريبي للمشاركين:

ورشات آل- ليكيندوي
www.al-liquindoi.com تتعامل مع أبرز المصورين الفوتوغرافيين والمهنيين في المجال، وتنظم ورشات تدريبية وبرامج الدعم والتدريب طويلة الأمد للمصورين حول العالم طوال العقد الماضي. مركز الصورة المعاصرة
www.ciccairo.com مبادرة فنية غير ربحية مستقلة تأسست في القاهرة في العام ٢٠٠٤. تصل أهداف المركز بين الفن المعاصر والبرامج التعليمية التي تخاطب وتطور الممارسة والمشاركة والخطاب الفني. يهتم مركز الصورة المعاصرة- منذ تأسيسه على يد مجموعة من الفنانين والمصورين الذين يشكلون مجلس أمنائه الحالي- بالأدوار المتعددة والفورية للصور الفوتوغرافية في كل من المجتمع ووسائطه.

نور
www.noorimages.com وكالة دولية ومؤسسة مقرها أمستردام تتشكل من اثني عشر مصوراً: نينا برمان، وفيليب بلنكنسوب، وبيب بونيت، وأندريا بروس، وجان كارلو شيراودو، وأليكسندرا فازينا، ويان غاروب، وستانلي غرين، ويوري كوتسيروف، وقادر فان لوهويزن، وجون لوفنشتاين، وفرانسيسكو زيزولا. تسعى نور إلى الإسهام في رؤية متنامية للعالم عن طريق إنتاج تقارير بصرية مستقلة ومتعمقة، تحرك التغير المجتمعي الإيجابي وتؤثر على الآراء حول حقوق الإنسان وغيرها من المواضيع التي تشغل المجتمع الدولي. تحتل المبادرات التعليمية مركز الصدارة ضمن أنشطة مؤسسة نور، حيث تشجع وتدعم المصورين الصحافيين الشباب والناشئين خاصة في العالم النامي وفي الأماكن التي يندر فيها تعليم التصوير الفوتوغرافي. في حالة رغبة أي من المؤسسات الشريكة في استخدام أو ترخيص أو إصدار أي من الصور المنتجة خلال البرنامج سواء عبر الانترنت أو مطبوعة أو عرضها بشكل تجاري، فسوف يخضع ذلك لاتفاق مستقل ما بين تلك الجهة والمصور صاحب العمل.

الموجهات الثلاثة:

نينا بيرمان مصورة وثائقية ومُعلمة وصاحبة دراستين بعنوان "قلوب قرمزية – العودة من العراق" في 2004، و "الوطن" في 2008. أمضت نينا السنوات العشر الأول لها في مجال الفوتوغرافيا مع مؤسسة سيبا الصحافية، قامت فيها بتغطية مجموعة واسعة من القضايا الدولية الكبرى في مجلات عديدة منها مجلات "تايم" و“نيوزويك" و"لايف"، و"مجلة نيويورك تايمز". سلّطت موضوعاتها الضوء على قضايا انتهاكات حقوق الإنسان في البوسنة ما بين 1992 و1993، وفي المكسيك في العام 1998، وفي أفغانستان ما بين 1998 و2000، وفي الهند في العام 2000. منذ العام 2001 انصبّ تركيزها في المقام الأول على الساحتين السياسية والمجتمعية الأميريكيتين ولا سيما على الموضوعات المتعلقة بالحرب. صورها وأعمالها في مجال الفيديو حول الجنود الجرحى الأمريكيين العائدين من حرب العراق معروفة دولياً وعرضت ضمن معارض فنية كبرى، مثل بينالي متحف ويتني في العام 2010، وترينالي ميلانو ومعرض دبلن المعاصر في العام 2011. تلقي نينا محاضرات حول التصوير الفوتوغرافي بصفة دورية، نذكر منها محاضرات في جامعات برينستون وميشيجان ونيويورك وفي مركز كارتر، وجامعة جنوب كاليفورنيا بأننبرج ومتحف ويتني. عرضت أعمالها على قنوات الإعلام التالية: CBS, ABC, CNN, PBS ، وفي مجلة النيويورك تايمز وشيكاغو تريبيون وآبرتشر وآرت إن أمريكا وصحيفة وول ستريت. نالت بيرمان جوائز في الفن وفي الصحافة من مؤسسة نيويورك للفنون ومؤسسة صورة الصحافة العالمية ومؤسسة المجتمع المفتوح وهاسلبلاد، والمسابقة الدولية لأحسن صورة في العام. انضمت نينا بيرمان في العام 2009 إلى مجموعة مصوري نور، وهي تقطن حالياُ في نيويورك.

شيريل أ. منديز أحد الأعضاء المؤسسين لـ"مشروع جرائم الحرب"، كما قامت بتحرير كتاب "جرائم الحرب: ما ينبغي على الجمهور معرفته" في 11 لغة مختلفة. تعمل منديز حالياً ضمن برنامج حملة مساندة وحصانة الصحافيين الذي تنظمه لجنة حماية الصحافيين، والذي يقدم رعاية طبية عاجلة للصحافيين عقب الاعتداءات التي يتعرضون لها بسبب عملهم، وكذلك إنجاد الصحافيين وإجلاءهم في وقت الخطر. حازت منديز جائزة سيدني هيلمان لمساهماتها الاستثنائية في حماية الصحافيين حول العالم، التي اشتملت على متابعتها لمتاعب الصحافيين ومحنهم أثناء الأحداث الأخيرة في مصر. في ديسمبر من العام 2008 تسلمت الجائزة الإعلامية "كل انسان له حقوق" في باريس من نيلسون مانديلا، ومؤسسة انترنيوز الدولية لتوثيق تجارب اللاجئين وطالبي اللجوء السياسي العراقيين في الشرق الأوسط وأوروبا. عملت مينديز كعضو في لجان تحكيم جوائز ومنح عديدة من ضمنها منحة نيمان للصحافيين في جامعة هارفارد. أعدّت منديز برامجاً إعلامية وقامت بتدريب الصحافيين والمصورين في الشرق الأوسط وشمال أفريقيا وأوروبا، من ضمنها كمنتجة للمواد متعددة الوسائط في العام 2008 في الموقع الالكتروني الخاص بUNIFEM: "كسر جدار الصمت: المسئولية نحو إنهاء العنف ضد المرأة". . تشتمل تغطيات الصراعات والأزمات الإنسانية الشديدة مواقع كثيرة من ضمنها حرب العراق من 2003 إلى 2006. نُشرت أعمالها في كل من مجلة الصنداي تايمز اللندنية ومرصد العلم المسيحي والواشنطن بوست وداغبلادت (السويد) وشوسون إلبو (كوريا) وأسشيتد برس والسان فراسنيسكو إغزامنر ولوس أنجلوس تايمز ونوفل أبزرفاتور (فرنسا)،وغرافيس وفي برنامج "تلك الحياة الأميريكة" من بين آخرين

ولدت رلى حلواني في القدس في العام 1964. نالت شهادة البكالوريوس في جامعة ساسكتشوان في كندا قبل أن تتنقل إلى لندن لحيازة شهادة الماجيستير في الدراسات الفوتوغرافية من جامعة وستمنستر. رلى مصورة وثائقية وفنانة، كما أنها المدير المؤسس لقسم التصوير الفوتوغرافي في جامعة بيرزيت، وهو أول برنامج أكاديمي من نوعه في فلسطين. تكوّنت خبرتها عبر سنوات عديدة من التدريس ومساعدة وتشجيع المصورين الناشئين. إلى جوار التدريس في جامعة بيرزيت فقد عملت رلى مُعلمة في برنامج تدريبي أعدتّه مؤسسة صور الصحافة العالمية للمصورين في الشرق الأوسط وشمال افريقيا. كان لنشأة رلى في ظل الاحتلال في القدس الشرقية، وعملها مصورة في بيئة سياسية قاسية أكبر أثر على أعمالها التي تبدي صلات قوية ما بين الفن والصحافة والسياسة. نُشرت أعمالها وتم عرضها على نحو واسع في الشرق الأوسط وأوروبا وأمريكا الشمالية.

مديرة البرنامج جيسيكا موراي، مديرة آل- ليكيندوي
بريد الكتروني: jessica@al-liquindoi.com
هاتف: +34 635 798 378
سكايب: jessicamurray

مساعدة البرنامج إيمي عريف
بريد الكتروني: amy.arif@gmail.com
هاتف: 4727 2396 2 0 20+

للاتصال بمركز الصورة المعاصرة سيلفيا ملّيكي، منسقة مدرسة التصوير الفوتوغرافي
بريد الكتروني: courses@ciccairo.com
هاتف: 8115 1173 010 2+

للاتصال بنور كلاوديا هنترزير، مديرة نور
بريد الكتروني: office@noorimages.com
هاتف: 4040 616 20 31+

VISUAL STORYTELLING IN AN OPEN SOCIETY

March 2012 – October 2012

Workshop I: March 18 – 23, 2012


Al-liquindoi Workshops, Contemporary Image Collective (CIC) and NOOR announce Visual Storytelling in an Open Society, a six-month training opportunity for documentary photographers and photojournalists in Egypt.

The program will provide fully funded training and support to 15 photographers who are interested in visually documenting issues of importance in Egypt and the region. A jury of four people, Claudia Hinterseer, Manoocher Deghati, Mia Jankowicz, and Thomas Hartwell, chose 15 photographers from a pool of 68 applications to participate in the program.

Participants will receive two six-day master-level workshops on visual storytelling that will be led by three internationally recognized photographers and industry professionals who will then provide on-going mentorship and support throughout the six-month term. The mentors are Nina Berman from NOOR, Rula Halawani, founding director of the Photo Department at Birzeit University and Sheryl Mendez from Committee to Protect Journalists. Scroll down to read their biographies.

Program details
The training program will provide the 15 participating photographers with:
- The opportunity to work, long-term, on one specific story idea.
- Three leading photographers and industry professionals as workshop instructors and mentors.
- Two advanced six-day training workshops. One will take place at the start of the term (March) and one at the end (October).
- Ongoing online mentorship throughout the six-month training period.
- Deadlines to keep your project on track.
- Publicity and promotion of the work produced, nationally and internationally

Mentors and grantees will participate in two six-day workshops (48 hours each) that will be held at the CIC Photoschool in Cairo.

Workshop I. will take place from March 18 to March 23, 2012. Mentors will guide the participants on effective visual storytelling. There will be shooting and editing exercises, and examples of different formulas for using multimedia. There will also be basic training in captioning, organizing and archiving images. The workshop seminars will cover documentary photography and advocacy, freedom of expression and independent media, the importance and need for reliable information, the role of social media and citizen journalism and ways that it can be used effectively by the professional media. We will also discuss the different risks and security issues that photographers face and the need for transparency in journalism, especially when advocating for a free press and an open society. We will discuss the role and benefits of visual storytelling and how it can be most effective in the national context and also internationally. During this first workshop each person’s story idea will be discussed in the group and participants will be introduced to various approaches to their chosen subject matter.

On-line Mentorship. . By the end of the first workshop all participants will be prepared to start working on their stories. Each participant will be assigned one of the mentors. An on-line platform will be the vehicle for communication between mentors and participants. This platform will provide a space for participants to up-load and store their photographs on-line. Mentors will be able to review the work and make edits that can be saved and archived accordingly. A schedule will be made and participants will be required to upload twice a month for editing and critique. Dialogue between mentors and participants about the work in progress will happen via Skype and email.

Workshop II. will take place in October 2012. Participants will bring all of the material they have produced for their stories to this workshop. This material can include text, audio and video if used. Mentors will work with each person individually to edit the final stories. We will have technical assistance at this workshop to provide training on image post-production and different formulas for multimedia presentations if needed. Photo-editors with the national press will be invited to the workshop to review the final stories. We will offer the group an analysis of today’s media outlets, both national and international, and channels for distribution and how they can be accessed.

Publicity and Promotion
Upon completion of the project, Al-liquindoi Workshops will publish grantees’ final projects its web site. Al-liquindoi, CIC and NOOR will promote the projects through their mailing lists and social network channels, and help facilitate connections with the national press and international photo editors, curators, festivals, and exhibitions so that the work gets seen by a broader audience.

History and Background of Visual Storytelling in an Open Society
At the heart of this training program is the desire to support creative work that uses photography as a means of critically exploring current social, economic and political issues in Egypt today. With the dramatic changes of the past year, there are hopes for a new era in politics and society and for increased freedom of expression. Photographers are on the frontline of life, witnessing and documenting events close-up and transmitting images to a wider audience in a manner, which can, if done well, have a lasting impact. This program has been created to support photographers in Egypt who will contribute to civil society at home, and when appropriate bring those issues to an international stage through longer term documentary work rather than spot news photography. Based on our experience organizing workshops and training programs, photographers have the best chance for personal and professional growth through long-term guided development, project assistance, professional education and interaction with other professionals in the field. We are also responding to a lack of affordable, advanced training programs for photographers in Egypt, which will enable them to compete in local and international markets.

Each of the three partner organizations has something particular to offer the training program and its participants:

Al-liquindoi Workshops www.al-liquindoi.com works with some of the leading photographers and industry professionals in the field. It has been organizing workshops and long-term training programs and support for photographers around the world for the past decade.

Contemporary Image Collective (CIC) www.ciccairo.com is an independent non-profit art initiative founded in Cairo in 2004. CIC’s mission spans contemporary art and educational programming that responds to and develops artistic practice, engagement, and discourse. Since its’ founding by a group of artists and photographers who today make up its Board of Trustees, CIC has a special interest in the roles of the photographic image at large.

NOOR www.noorimages.com is an international photo agency and foundation headquartered in Amsterdam and is made up of twelve photographers: Nina Berman, Philip Blenkinsop, Pep Bonet, Andrea Bruce, Giancarlo Ceraudo, Alixandra Fazzina, Jan Grarup, Stanley Greene, Yuri Kozyrev, Kadir van Lohuizen, Jon Lowenstein and Francesco Zizola. NOOR seeks to contribute to a growing understanding of the world by producing independent in-depth visual reports that stimulate positive social change, and impact views on human rights and other issues of global concern. Educational initiatives are at the core of the NOOR foundation’s activities, encouraging and supporting young aspiring photojournalists particularly in the developing world and in places where photography education is scarce.

Biographies
Nina Berman is a documentary photographer, educator and author of two monographs: Purple Hearts – Back from Iraq (2004), and Homeland (2008). She spent her first decade in photography with Sipa Press, covering a broad range of issues for major international magazines including TIME, Newsweek, LIFE, and the New York Times Magazine. Stories focused on human rights abuses of women in Bosnia 1992/1993, Mexico/1998, Afghanistan 1998/2000, and India/2000. Since 2001, her attention has focused primarily on the American political and social landscape with an emphasis on war related themes. Her portraits and video work of wounded American veterans from the Iraq War are internationally known and have been featured in major art shows, including the 2010 Whitney Museum Biennial, the Milano Triennial and the 2011 Dublin Contemporary. She lectures frequently on photography and has given presentations at: Princeton University, University of Michigan, New York University, the Carter Center, USC Annenberg, and the Whitney Museum. Her work has been featured on: CBS, ABC, CNN, PBS, and in the New York Times, Chicago Tribune, Aperture, Art In America, and the Wall Street Journal. She has received awards in art and journalism from the New York Foundation for the Arts, the World Press Photo Foundation, the Open Society Institute, Hasselblad and Pictures of the Year International. In 2009, she joined the NOOR photo collective. She lives in New York City.

Sheryl A. Mendez is a founding member of the "Crimes of War Project" and editor of 11 foreign language editions of the book, Crimes of War: What the Public Should Know (WW Norton & Co). Currently, Mendez works with the Journalist Assistance and Impunity Campaign Program of the Committee to Protect Journalists (CPJ), which provides urgent medical care and evacuation assistance for journalists who have been subjected to brutal assaults as a result of their work or who are at risk.

In 2011, Mendez was awarded the Sidney Hillman Award for extraordinary contributions to the protection of journalists around the world, including work in tracking the plight of journalists during the recent protests in Egypt. In December 2008, in commemoration of the 60th Anniversary of the Universal Declaration of Human Rights, she was awarded the Every Human Has Rights Media Award in Paris by Nelson Mandela of The Elders and InterNews International for documenting the experiences of Iraqi refugees and asylum seekers in the Middle East and Europe. She has been a judge for many fellowships and awards including Harvard’s Nieman Fellowship for Journalists.

Mendez has developed media projects and trained journalists and photographers in the Middle East, North Africa and Europe, including UNIFEM’S Breaking the Walls of Silence: Accountability for Ending Violence against Women’s website.

Her Coverage of conflict and complex humanitarian crises include Libya, 2011, Iraq war 2003 - 2006, Lebanon 2006 - 2008, Iran post election 2009, Bam Earthquake 2003 - 2004, Gaza 1997 - 2003, NW Frontier Pakistan 1999, among others. She has been published in The London Sunday Times Magazine, The Christian Science Monitor, The Washington Post, Dagbladet (Sweden), Chosun Ilbo (Korea), The Associated Press, San Fransisco Examiner, Los Angeles Times, Nouvel Observateur (France),Graphis, and National Public Radio's, This American Life, among others.

Rula Halawaniwas born in Jerusalem in 1964. She received her BA in Photography from the University of Saskatchewan in Canada before moving to London to complete an MA in Photographic Studies at the University of Westminster. Rula is documentary photographer, an artist, and the founding director of the Photography Unit at Birzeit University in Birzeit, the first academic program of its kind in Palestine. She has many years of experience, teaching and supporting emerging photographers. In addition to the teaching she does at Birzeit, she recently tutored with the World Press Photo training program for photographers in the Middle East and North Africa.

Growing up under occupation in East Jerusalem, and working as a photographer in an intensely political environment, Rula’s work demonstrates strong relationships between art, journalism and politics. Her work has been published and exhibited widely in the Middle East, Europe, and North America.

Program Director
Jessica Murray, director Al-liquindoi
e. Jessica@al-liquindoi.com
t. +34 635 798 378
s. jessicamurray

Project Assistant
Amy Arif
e.amy.arif@gmail.com
t: +2 02 2396 4272

CIC contact information
Silvia Mollicchi
e. courses@ciccairo.com
t. 010 1173 8115

NOOR contact information
Claudia Hinterseer, director NOOR
e. office@noorimages.com
t. +31 206 164 040